Niezbędnik

Zwrotki 30-lecia

Wojna kulturowa w polskiej popkulturze

Big Cyc, „Berlin Zachodni” : „Tu stoi Polak co drugi chodnik/Za każdym rogiem czai się Turek/Sprzedasz mu wszystko, tylko nie skórę”. Big Cyc, „Berlin Zachodni” : „Tu stoi Polak co drugi chodnik/Za każdym rogiem czai się Turek/Sprzedasz mu wszystko, tylko nie skórę”. Mirosław Stępniak / Fotonova
Jak rzeczywistość III RP i wojna kulturowa były i są opowiadane w tekstach piosenek.
Kazik, „Jeszcze Polska”: „Coście skurwysyny uczynili z tą krainą?/Pomieszanie katolika z manią postkomunistyczną”.Andrzej Iwańczuk/Reporter Kazik, „Jeszcze Polska”: „Coście skurwysyny uczynili z tą krainą?/Pomieszanie katolika z manią postkomunistyczną”.

Od początku III Rzeczpospolitej żyjemy w warunkach mniej lub bardziej gorącej wojny kulturowej. Chodzi w wielkim skrócie o spór o wartości, ideę państwa i społeczeństwa, stosunek do tradycji i modernizacji. W wydanej w 1991 r. książce „Culture Wars. The Struggle to Define America” socjolog James Davison Hunter (podobnie jak wcześniej Daniel Bell w „Kulturowych sprzecznościach kapitalizmu”) uznał, że ta wojna wręcz nabiera ostrości i absorbuje coraz to nowe obszary społecznej aktywności.

Niezbędnik Inteligenta Nr 2/2019 (100151) z dnia 08.07.2019; Polska; s. 6
Oryginalny tytuł tekstu: "Zwrotki 30-lecia"