Niezbędnik

Ucz się kolorowo

Jak w przyszłości może wyglądać nauka w szkole

„Mózg dziecka jest nastawiony na bieżącą korzyść. A korzystne z jego perspektywy jest to, co mu pozwala komunikować się z rówieśnikami, co wywołuje emocje”. „Mózg dziecka jest nastawiony na bieżącą korzyść. A korzystne z jego perspektywy jest to, co mu pozwala komunikować się z rówieśnikami, co wywołuje emocje”. Rafał Guz / PAP
Dr Tomasz Tokarz o tym, jaką szkoła ma przyszłość i skąd się wzięła jej teraźniejszość.
Dr Tomasz TokarzJakub Ostałowski Dr Tomasz Tokarz

JOANNA CIEŚLA: – Ile jeszcze lat życia daje pan szkole w dzisiejszej formule – podzielonej na klasy, lekcje, ze sprawdzianami i pracami domowymi?
TOMASZ TOKARZ: – Moim zdaniem w najbliższych 30 latach wyraźna ewolucja szkoły zostanie wymuszona przez automatyzację, upowszechnienie sztucznej inteligencji i nowych sposobów nabywania wiedzy. Już dziś mamy do dyspozycji tak wiele różnych narzędzi, programów i aplikacji, że dominujący model kształcenia, z nauczycielem przekazującym informacje, razi oderwaniem od rzeczywistości.