Piszcie poprawnie
Warsztaty dziennikarskie - jak pisać poprawnie i zainteresować czytelników
Korzysci:
Uczestnicy szkolenia dowiedza sie jak funkcjonuja współczesne media, jak sie zmieniaja i co z tego wynika. Dowiedza sie na czym polega praca dziennikarza i redaktora, jak można ichzaciekawic i im pomóc.
Podczas dziennikarskich warsztatów naucza sie redagować proste komunikaty prasowe po by łatwiej przebic sie z nimi na łamy.
.
Miejsce szkolenia: Sala konferencyjna Tygodnika POLITYKA, ul.Słupepcka 6, Leśniczówka Nibork lub inne wskazane przez klienta
Program szkolenia
Piszcie rozsądnie (2 x 45 min)
red. Jacek Kowalczyk
Dlaczego tu jesteśmy?
Co to jest poprawność językowa? Definicje i przykłady. Czy warto się przejmować poprawnością językową i dlaczego warto?
Na co musimy zwracać uwagę? Poziomy poprawności tekstu.
Ortografia, stylistyka, struktura, funkcjonalność, estetyka – trochę przykładów i uwag ogólnych
(najbardziej szczegółowa część prezentacji).
Na co musimy zwracać uwagę? Przykładowa analiza.
Zakończenie: Fundamentalna zasada „Nie ma ludzi nieomylnych” i trochę innych wniosków oraz
sugestii.
Sesja ćwiczeń:
a) krytyczna (indywidualna i zbiorowa) redakcja przykładowego krótkiego tekstu (do 30 min);
b) uważna lektura 2–3 wybranych artykułów z udziałem uczestników – co można było napisać lepiej? Na co
uważać? (do 30 min).
Temat, tekst, artykuł (2 x 45 min z przerwą ok. 45 min)
red. Bartek Chaciński
Praca koncepcyjna nad tekstem. Od wyboru tematu do prezentacji tekstu na łamach gazety.
Krótki zestaw dziennikarskich chwytów. Nawiązywanie kontaktu z czytelnikiem.
Elementy szybkiego czytania i ich znaczenie w komunikacji z czytelnikiem.
Różnice w formułowaniu tekstu do gazety codziennej, tygodnika, miesięcznika.
Sztuka pisania leadów.
Prowadzący prosi o przesłanie kilkuzdaniowego opisu tematu, który uczestnicy chcieliby podjąć na zajęciach. Może to być temat z kręgu tych, którymi zajmują się na co dzień lub też zupełnie niezależnie proponowany temat z kręgu kultury, życia społecznego czy politycznego.
Zrozumieć media (2 x 45 min)
red. Piotr Stasiak/red.Grzegorz Rzeczkowski
Jak się rodzi materiał dziennikarski
Co jest a co nie jest newsem?
Jakie źródła inspiracji mają dziennikarze?
Jak informacja staje się tematem?
Specyfika pracy dziennikarza: a) newsowego b) magazynowego c) internetowego
d) radiowego d/ telewizyjnego.
Jak pracownik PR może ułatwić pracę dziennikarzowi robiącemu research?
Najczęściej popełniane błędy przez PR-owców.
Warsztat: Uczestnicy wcielają się w dziennikarzy redakcji różnych mediów (radio, TV, dzienniki, media
specjalistyczne – losowanie). Następnie z grupy informacji prasowych, które codziennie zasypują
dziennikarza, mają za zadanie wybrać te, które ich zdaniem powinny być materiałem do najbliższego
wydania. Następnie zamieniają się redakcjami. Cel: Uzmysłowienie uczestnikom różnicy w podejściu
różnych mediów do tego samego zestawu potencjalnych tematów. Odpowiedź na pytanie, które
powinien sobie zadać każdy PR-owiec „Czy ten temat zainteresuje dziennikarza”.
Informacja w sieci ( 1 x 45 min)
red.Piotr Stasiak
Percepcja czytelnika w Interncecie
Jak utrzymać jego uwagę
Co uzytkownik robi z informacją
Informacje w sieci: cechy pożądane
Paweł Wrabec
Co wolno dziennikarzowi ( 1 x 45 min)
Wybrane zagadnienia zagadnienie prawa prasowego
i autorskiego
autoryzacja tekstu czy wypowiedzi
granice prywatnosci
ochrona wizerunku
jak korzystac z darmowych zasobów „CC”
r