O Polityce

Piszcie poprawnie

Warsztaty dziennikarskie - jak pisać poprawnie i zainteresować czytelników

Warsztaty adresowane do rzeczników prasowych, specjalistów ds. marketingu, osób odpowiedzialnych za komunikację wewnętrzną i zewnętrzną. Podczas intensywnego szkolenia przypomnimy zasady poprawnego pisania i redagowania tekstów. Wytłumaczymy jak nie zanudzać i przyciągnąć uwagę czytelnika.

 

Korzysci:
Uczestnicy szkolenia dowiedza sie jak funkcjonuja współczesne media, jak sie zmieniaja i co z tego wynika. Dowiedza sie na czym polega praca dziennikarza i redaktora, jak można ichzaciekawic i im pomóc.
Podczas dziennikarskich warsztatów naucza sie redagować proste komunikaty prasowe po by łatwiej przebic sie z nimi na łamy.
.
Miejsce szkolenia: Sala konferencyjna Tygodnika POLITYKA, ul.Słupepcka 6, Leśniczówka Nibork lub inne wskazane przez klienta

 

Program szkolenia

Piszcie rozsądnie (2 x 45 min)
red. Jacek Kowalczyk

Dlaczego tu jesteśmy?
Co to jest poprawność językowa? Definicje i przykłady. Czy warto się przejmować poprawnością językową i dlaczego warto?
Na co musimy zwracać uwagę? Poziomy poprawności tekstu.
 Ortografia, stylistyka, struktura, funkcjonalność, estetyka – trochę przykładów i uwag ogólnych
(najbardziej szczegółowa część prezentacji).
 Na co musimy zwracać uwagę? Przykładowa analiza.
Zakończenie: Fundamentalna zasada „Nie ma ludzi nieomylnych” i trochę innych wniosków oraz
sugestii.
 Sesja ćwiczeń:
a) krytyczna (indywidualna i zbiorowa) redakcja przykładowego krótkiego tekstu (do 30 min);
b) uważna lektura 2–3 wybranych artykułów z udziałem uczestników – co można było napisać lepiej? Na co
uważać? (do 30 min).

 

Temat, tekst, artykuł  (2 x 45 min z przerwą ok. 45 min)
red. Bartek Chaciński

Praca koncepcyjna nad tekstem. Od wyboru tematu do prezentacji tekstu na łamach gazety.
Krótki zestaw dziennikarskich chwytów. Nawiązywanie kontaktu z czytelnikiem.
Elementy szybkiego czytania i ich znaczenie w komunikacji z czytelnikiem.
Różnice w formułowaniu tekstu do gazety codziennej, tygodnika, miesięcznika.
Sztuka pisania leadów.
Prowadzący prosi o przesłanie kilkuzdaniowego opisu tematu, który uczestnicy chcieliby podjąć na zajęciach. Może to być temat z kręgu tych, którymi zajmują się na co dzień lub też zupełnie niezależnie proponowany temat z kręgu kultury, życia społecznego czy politycznego.

 

Zrozumieć media (2 x 45 min)

red. Piotr Stasiak/red.Grzegorz Rzeczkowski
 Jak się rodzi materiał dziennikarski
Co jest a co nie jest newsem?
Jakie źródła inspiracji mają dziennikarze?
Jak informacja staje się tematem?
 Specyfika pracy dziennikarza: a) newsowego b) magazynowego c) internetowego
d) radiowego d/ telewizyjnego.
 Jak pracownik PR może ułatwić pracę dziennikarzowi robiącemu research?
 Najczęściej popełniane błędy przez PR-owców.

 Warsztat: Uczestnicy wcielają się w dziennikarzy redakcji różnych mediów (radio, TV, dzienniki, media
specjalistyczne – losowanie). Następnie z grupy informacji prasowych, które codziennie zasypują
dziennikarza, mają za zadanie wybrać te, które ich zdaniem powinny być materiałem do najbliższego
wydania. Następnie zamieniają się redakcjami. Cel: Uzmysłowienie uczestnikom różnicy w podejściu
różnych mediów do tego samego zestawu potencjalnych tematów. Odpowiedź na pytanie, które
powinien sobie zadać każdy PR-owiec „Czy ten temat zainteresuje dziennikarza”.

 

Informacja w sieci ( 1 x 45 min)

red.Piotr Stasiak

Percepcja czytelnika w Interncecie
Jak utrzymać jego uwagę
Co uzytkownik robi z informacją
Informacje w sieci: cechy pożądane

 

 

Paweł Wrabec

Co wolno dziennikarzowi ( 1 x 45 min)

Wybrane zagadnienia zagadnienie prawa prasowego
i autorskiego
autoryzacja tekstu czy wypowiedzi
granice prywatnosci
ochrona wizerunku
jak korzystac z darmowych zasobów „CC”

r

 

Reklama
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną