FAMELAB 2013 – ROZUM PROSI O UWAGĘ!
Startuje druga polska edycja konkursu FameLab skierowanego do badaczy i badaczek związanych z naukami ścisłymi, przyrodniczymi, medycznymi, rolniczymi lub technicznymi!
materiały prasowe/Polityka

Koniec z naukowym żargonem. Fascynujące badania zachwycają nie tylko specjalistów czy specjalistki. Polska jest pełna charyzmatycznych popularyzatorów i popularyzatorek nauki, a zawód naukowca stał się marzeniem wielu ludzi. Abstrakcja? Zapraszamy na drugą polską edycję konkursu FameLab.

Zeszłoroczna pierwsza polska edycja konkursu, organizowanego – podobnie jak w tym roku – przez British Council Polska i Centrum Nauki Kopernik przy wsparciu Fundacji na rzecz Nauki Polskiej okazała się prawdziwym sukcesem. Do udziału w konkursie zgłosiło się ponad 80 osób z całej Polski, a zwyciężczyni polskiego FameLabu, doktorantka Wydziału Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Monika Koperska podczas światowego finału w Wielkiej Brytanii zajęła drugie miejsce oraz zdobyła Nagrodę Publiczności. W swoim trzyminutowym wystąpieniu Monika przekonywała, że – nie licząc informacji wykuwanych w kamieniu – najbardziej odporną na działanie czasu formą przechowywania danych jest papier. Inne nośniki, takie jak płyty CD, pamięci USB czy pamięć magnetyczna, nie są tak wytrzymałe.

CZYM JEST FAMELAB?

FameLab to konkurs, w którym w szranki stają fizycy, inżynierowie, biotechnolodzy i inni badacze i badaczki z dziedziny nauk ścisłych, przyrodniczych, medycznych, rolniczych lub technicznych. Wszyscy mają za zadanie, by w sposób jak najbardziej atrakcyjny i zrozumiały opowiedzieć jury i publiczności o swojej pracy naukowej. Liczy się poprawność pod względem naukowym, umiejętność jasnego wytłumaczenia skomplikowanych naukowych zagadnień oraz charyzma.

Każdy uczestnik i uczestniczka ma jedynie 3 minuty, by zaprezentować wybrane zagadnienie. W wystąpieniu może użyć dowolnych rekwizytów, o ile jest w stanie wnieść je na scenę i obsłużyć bez pomocy innych osób. Regulamin konkursu wyklucza jednak użycie pomocy multimedialnych. Wystąpienia uczestniczek i uczestników oceniać będzie jury, w skład którego wejdą: prof. Marek Abramowicz, dr Jacek Wasilewski, Irena Cieślińska, Piotr Najsztub oraz Monika Koperska.

DLACZEGO WARTO?

Dzisiaj coraz bardziej istotne jest informowanie społeczeństwa o efektach prac naukowców i jednostek badawczych. Popularyzacja nauki w środowisku pozanaukowym ma bowiem bezpośredni wpływ na pozyskiwanie funduszy i grantów na finansowanie prac badawczych. Uczeni i uczone publikują teksty popularno-naukowe, współorganizują festiwale nauki, objaśniają wyniki swoich badań, stają się bohaterami i bohaterkami programów dokumentalnych i seriali paranaukowych. Coraz częściej muszą być doskonałymi mówcami i mówczyniami, potrafiącymi wytłumaczyć osobom nie związanym ze światem nauki potrzebę przeprowadzania długotrwałych i czasem kosztownych badań.

Dlatego też każdy z dziesięciorga polskich finalistów i finalistek FameLabu przejdzie dwudniowe szkolenie z autoprezentacji oraz publicznych wystąpień, tzw. MasterClass, prowadzone przez doświadczonych brytyjskich i polskich trenerów. Dzięki temu finaliści i finalistki dowiedzą się, jak mówić o swoich badaniach i nie będą mieli problemu z późniejszymi wystąpieniami na konferencjach, w mediach czy podczas starania się o granty.

Zdobywca lub zdobywczyni pierwszego miejsca weźmie udział w międzynarodowym finale konkursu, odbywającym się w Cheltenham w Wielkiej Brytanii, będącym częścią Cheltenham Science Festival. Otrzyma także nagrodę pieniężną (30 000 PLN na cele naukowe i 5 000 PLN na dowolne wydatki).

FameLab może przynieść nie tylko sławę i pieniądze. Dr Mark Lythgoe, dyrektor Cheltenham Science Festival stwierdził: – Nauka jest kluczem do rozwiązania największych problemów społecznych: mierzy się m.in. ze zmianami klimatu, otyłością, AIDS czy kryzysem energetycznym. Dlatego szukamy nie tylko nowych, charyzmatycznych osobowości umiejących zaciekawić ludzi. Poszukujemy też pasjonatów i pasjonatek, wzorów do naśladowania, badaczy i badaczek zdolnych zainspirować kolejne generacje naukowców.

Partnerem FameLab w Polsce jest już po raz drugi BMW Group Polska. – Współpraca z wybitnymi naukowcami i ekspertami jest jednym z filarów działań BMW Group. Od wielu lat inwestujemy w badania, których wynikiem są dziesiątki innowacyjnych wynalazków prowadzących do udoskonalania naszych pojazdów, mających istotny wpływ na środowisko naturalne oraz komfort życia zarówno kierowców, jak i pieszych – mówi Andreas Biehler, dyrektor generalny BMW Group Polska. Jego zdaniem oczywiste i konieczne jest zaangażowanie świata biznesu w odkrywanie nowych talentów naukowych, a także zachęcanie naukowców do skutecznego komunikowania celów swoich badań i poszukiwania źródeł ich finansowania. – Idea FameLab to potencjalny początek dialogu między nauką a biznesem. Cieszę się, że możemy w nim uczestniczyć.

 KALENDARIUM POLSKIEJ EDYCJI FAMELAB 2013:

 Zgłoszenia do konkursu: do 31 stycznia 2013, poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie: www.famelab.org.pl

  • MasterClass: 6-7 kwietnia 2013 r.;
  • Półfinały: 23 lutego 2013 r., Centrum Nauki Kopernik;
  • Finał krajowy: 27 kwietnia 2013 r., Centrum Nauki Kopernik;
  • Finał międzynarodowy: 4-9 czerwca 2013 r., Cheltenham, Wielka Brytania.

 

FameLab został stworzony w 2005 r. w Wielkiej Brytanii przez organizatorów Cheltenham Festivals. Dwa lata później do projektu dołączył British Council, szerząc w świecie ideę popularyzowania nauki. Dziś edycje FameLabu odbywają się w ponad 20  krajach na świecie: w Europie, Afryce, Azji i obu Amerykach.
Kryteria oceny występujących opierają się na „trzech C”. Dla jury liczy się CONTENT (treść, merytorycznie poprawna pod względem naukowym), CLARITY (jasność, pozwalająca na zrozumienie prezentowanego zagadnienia przez osobę niezajmującą się daną dziedziną) i CHARISMA (charyzma prezentera lub prezenterki oraz sposób zaprezentowania badań). 

Główny Partner FameLab 2013: BMW Group Polska

Patroni medialni: TVP 1, Polityka, Gazeta Wyborcza, Metro, Naukawpolsce.pap.pl, Perspektywy

 

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj