Autorzy Poradnika tym razem zadają pytanie, czym jest dla nas i dla młodszych pokoleń internet, jak zmienił nasze myślenie, podejście do życia, a także stosunek do samych siebie i siebie nawzajem.
„Ludzkość stworzyła narzędzie, którego wpływ na cywilizację, kulturę, mentalność, zachowania, wybory – a kto wie, czy i na strukturę ludzkich mózgów – jest znacznie większy niż wszelkich dotychczasowych epokowych wynalazków w rodzaju telegrafu, telefonu, telewizji. Przestrzeń stworzona przez internet jest realną rzeczywistością społeczną. Zwłaszcza dla młodszych pokoleń. Zwłaszcza fejsbuk. Dziś pisząc o internecie, nie sposób nie pisać o fejsbuku. […] Być może zresztą fejsbuk/Facebook to zjawisko epizodyczne w historii sieci, która jest wciąż jeszcze bardzo młoda i trapią ją gorączki wieku dziecięcego. Od użytkowników zależy, czy zakrzyczymy się tam na śmierć, złajamy do ostatka, czy znajdziemy tysiące nowych możliwości rozwoju, wsparcia, wymiany informacji. Czy nasze dzieci utoną w informacyjnej e-powodzi, czy z pomocą fantastycznych technologii zbudują szczęśliwszy, rozumniejszy świat”. (ze wstępu)
Poradnik Psychologiczny „Co komputer zrobił nam z głową” ma 116 stron. Do kupienia w cenie 16,99 zł w dobrych punktach sprzedaży prasy i w sklepie internetowym www.sklep.polityka.pl.
Wybrane tematy poruszane w Poradniku:
- Jak głęboko sieć odmienia człowieka i społeczeństwo
- Zabawy z tożsamością: czy chcemy żyć jako własne awatary
- Czy dzięki sieci ludzie stają się bardziej otwarci politycznie
- Wyszukiwarki: czy sprawią, że każdy będzie żył w osobnym świecie
- Skutki uboczne życia online: stanie nieustającego rozproszenia
- Narcyzm sieciowy: skąd w internecie tyle samouwielbienia, rywalizacji, agresji
- Selfie: ile w tym przelotnej mody, ile prawdy o nas
- Co decyduje o nagłej popularności internetowej
- Jak chronić nastolatki, gdy najintymniejsze sprawy zwykły załatwiać w sieci
- Jak poprzez sieć można zapobiegać samobójstwom i pomagać osobom w depresji
- Jak korzystać z masy porad zdrowotnych, by sobie nie szkodzić
- Blogi czasu choroby: jak udzielać i szukać wsparcia w najcięższych próbach
- Co by było, gdyby nie było internetu
- Jak sztaby specjalistów szukają klucza do internetowego konsumenta
- Czy regularnie grając w sieci, rozwijamy szare komórki
- Jak komputer może odmienić starość
- Do czego może doprowadzić coraz większe uzależnienie ludzi od wirtualnego świata
- Jak współczesna technologia zmienia psychikę człowieka i psychologię jako dyscyplinę wiedzy
Autorzy:
Maksymilian Bielecki
doktor psychologii, adiunkt w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie
Dominika Buczak
dziennikarka, współpracuje z POLITYKĄ
Joanna Drosio-Czaplińska
dziennikarka, psycholog, współpracuje z POLITYKĄ
Katarzyna Growiec
doktor socjologii, psycholog i politolog, adiunkt w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej
Grzegorz Gustaw
psycholog organizacji, trener biznesu, wykładowca
Sylwia Kita
doktor socjologii, adiunkt w Akademii Pedagogicznej im. Jana Długosza w Częstochowie
Marta Klimowicz
doktor socjologii, badaczka internetu, blogerka
Piotr Maciejewski
dziennikarz, z wykształcenia filozof, współpracuje z POLITYKĄ
Marek Matacz
dziennikarz, z wykształcenia biotechnolog, popularyzator nauki i techniki, współpracuje z POLITYKĄ
Agnieszka Paczkowska
psycholog kliniczny, psychoterapeutka
Monika Stelmach
dziennikarka, współpracuje z POLITYKĄ
Anna Tylikowska
doktor psychologii, adiunkt w Wyższej Szkole Biznesu – National-Louis University w Nowym Sączu, kierowniczka Zakładu Psychologii Ogólnej i Osobowości
Aneta Wawrzyńczak
dziennikarka, współpracuje z POLITYKĄ
Marzena Żylińska
doktor nauk humanistycznych, zajmuje się metodyką i neurodydaktyką. Jest doradcą minister edukacji narodowej.
Dziennikarze POLITYKI i POLITYKI.PL:
Edwin Bendyk, Bartek Chaciński, Anna Dąbrowska, Anna Dobrowolska, Mariusz Herma, Marta Mazuś, Joanna Podgórska, Ryszarda Socha, Agnieszka Sowa, Paweł Walewski, Ewa Wilk, Jacek Żakowski, Aleksandra Żelazińska
Do kupienia w cenie 16,99 zł w dobrych punktach sprzedaży prasy i w sklepie internetowym www.sklep.polityka.pl.