Tematem przewodnim tegorocznej edycji jest hasło „Jeszcze Polska nie zginęła, póki teatr żyje”, które ma przypomnieć, że o sile i pozycji kraju świadczą nie tyle polityczne deklaracje, co przede wszystkim niezależny obieg myśli i idei, ich rozpiętość i różnorodność. Zobaczymy łącznie 28 spektakli.
Bartosz Szydłowski, dyrektor artystyczny festiwalu, zwraca uwagę, że polski teatr jest marką rozpoznawalną na całym świecie: – Możemy tracić w rankingach gospodarczych, ale cały czas utrzymujemy się na topie rankingów teatralnych. Naszym hasłem chciałbym stanąć w obronie ludzi teatru, dać impuls do zjednoczenia się środowiska oraz sprzeciwić się często zideologizowanej lub sprowadzonej do wymiaru ekonomicznego debacie o kulturze w naszym kraju. Boska Komedia jest czasem szczególnym, to głęboki oddech po intensywnym roku artystycznej pracy, miejsce spotkania tych, którzy teatr tworzą, i tych, którzy go kochają. Na Boskiej Komedii ładujemy akumulatory, bo atmosfera tego festiwalu pokazuje, że to, co dzieje się na scenach teatralnych Polski, nie pozostawia obojętnym, pomaga rozmawiać i rozumieć nas samych. Tworzymy przestrzeń dialogu, refleksji i zjednoczenia – wykonujemy symboliczny gest odnowienia wiary w teatralną utopię, czyli w lepsze, możliwe światy, gdzie inność drugiego człowieka budzi ciekawość i jest szansą na wzbogacenie nas samych.
Jak co roku, najbardziej emocjonującą częścią festiwalu będzie Konkurs Polski Inferno, gdzie zobaczymy 10 najszerzej dyskutowanych premier sezonu. Pojawią się nowe dla tej sekcji nazwiska, co wyraźnie świadczy o ciągłej ewolucji polskiego teatru, zainteresowaniu nowymi tematami czy tendencjami inscenizacyjnymi. Zobaczymy kameralnego „Komedianta” Agnieszki Olsten na podstawie sztuki Thomasa Bernharda, z rewelacyjną Agnieszką Kwietniewską w roli tytułowej, „Dybuka” Anny Smolar z Teatru Polskiego w Bydgoszczy, gdzie tradycyjna przypowieść o opętaniu służy do demaskacji polskich kompleksów, lęków i uprzedzeń, „Białą siłę, czarną pamięć” Piotra Ratajczaka, spektakl luźno oparty na nominowanym do nagrody Nike zbiorze reportaży Marcina Kąckiego, również dotykającym najboleśniejszych punktów polskiej historii. W Inferno pojawi się także Agata Duda–Gracz i jej zrealizowane w Teatrze Muzycznym w Gdyni, wizualnie wysmakowane przedstawienie „Kumernis, czyli o tym, jak świętej panience broda rosła”.
Nie zabraknie festiwalowych weteranów. Radek Rychcik przyjedzie z „Weselem“ zrealizowanym w Teatrze Śląskim w Katowicach, spektaklem będącym konsekwentną kontynuacją inscenizacyjnych strategii reżysera, który rozbija klasyczne struktury polskich dzieł narodowych, wrzucając je w pozornie obcy dla naszej kultury kontekst – tym razem ideologicznych wojen Irlandii Północnej. Wiktor Rubin i Jola Janiczak pokażą „Każdy dostanie to, w co wierzy” z Teatru Powszechnego w Warszawie – performatywny eksperyment inspirowany „Mistrzem i Małgorzatą” Michaiła Bułhakowa, badający mechanizmy i koncepcje budowania demokracji.
Na festiwal powraca także Krzysztof Garbaczewski i jego „Robert Robur” – spektakl oparty na prozie Mirosława Nahacza i podejmujący temat wirtualizacji i mediatyzacji współczesnego świata. W konkursie polskim znajdą się również dwa przedstawienia z Narodowego Starego Teatru w Krakowie – „Podopieczni” w reżyserii Pawła Miśkiewicza na podstawie sztuki Elfriede Jelinek, w niezwykle ciekawy sposób podejmujący temat uchodźctwa i tożsamościowego kryzysu Europy, oraz „Wróg ludu” Jana Klaty na podstawie tekstu Ibsena, biorący pod lupę mechanizmy tworzenia się politycznych konfliktów w mikroskali małej, zamkniętej społeczności.
Nie zabraknie też laureata zeszłorocznego grand prix Michała Borczucha, który pokaże „Wszystko o mojej matce” – spektakl tytułem nawiązujący do kultowego dzieła Almodóvara, będący osobistą opowieścią reżysera o utracie, przyjaźni i kobiecości.
Międzynarodowe jury z Chile, Japonii, Iranu, Finlandii i Wielkiej Brytanii wybierze najlepszy spektakl sezonu oraz przyzna najważniejsze nagrody teatralne.
Laureaci konkursu Inferno zostaną wyłonieni przez międzynarodowe jury, które przyzna Krakowskie Nagrody Teatralne. Główna nagroda w wysokości 50 tys. złotych, ufundowana przez prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego, zasili budżet teatru będącego producentem zwycięskiego spektaklu. Nagrody indywidualne dla twórców w siedmiu kategoriach ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Tradycją Boskiej Komedii jest koprodukcja premier w ramach sekcji Purgatorio, w tym roku do współpracy został zaproszony Grzegorz Wiśniewski, który wystawi polską prapremierę „Plastików” Mariusa von Mayenburga, uznanego niemieckiego dramaturga. Premiera odbędzie się 8 grudnia w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Dzień później, 9 grudnia w Łaźni Nowej, pokazana zostanie druga festiwalowa premiera – „Wieloryb The Globe” w reżyserii Evy Rysovej z Krzysztofem Globiszem w roli głównej (współprodukcja Teatr Stary w Lublinie).
Oprócz tego w programie tegorocznego Purgatorio znajdą się spektakle zagraniczne, powstałe jednak przy wyraźnym udziale polskich artystów i instytucji kultury. Pokażemy „The Institute of Memory” Larsa Jana, multimedialny projekt zrealizowany na setną rocznicę urodzin Tadeusza Kantora z dramaturgią Anny R. Burzyńskiej i wsparciem Instytutu Adama Mickiewicza, oraz „Drame Princes” Michała Borczucha ze słoweńskiego Mladinsko Theatre powstały we współpracy z Instytutem im. Adama Mickiewicza i Polską Ambasadą w Lublanie.
Temperaturze Inferno dorówna tegoroczne Paradiso, czyli sekcja młodych. Po raz pierwszy odbędzie się w formie konkursowej, młodych artystów będzie oceniać odrębne od infernalnego, ale również międzynarodowe jury złożone z reżyserów i kuratorów z Izraela, Nowej Zelandii i Korei. Zobaczymy realizacje Magdy Szpecht, Katarzyny Kalwat, Kuby Roszkowskiego, Anny Karasińskiej, Teo Dumskiego, Małgorzaty Warsickiej, Jakuba Skrzywanka, Anety Groszyńskiej.
Nagrodą w konkursie będzie realizacja spektaklu o wartości 100 tys. zł oraz jego prezentacja podczas przyszłorocznej edycji Festiwalu ufundowana przez Teatr Łaźnia Nowa w ramach środków finansowych przekazanych z Gminy Miejskiej Kraków.
Ponadto w Paradiso możemy, jak co roku, spodziewać się pozakonkursowego przeglądu dorobku szkół teatralnych od defaworyzowanej dotychczas szkoły z Białegostoku po PWST z Wrocławia i Krakowa.
Dla kuratorów zagranicznych została także przygotowana „ścieżka krakowska”, w czasie której obejrzą kameralne krakowskie przedstawienia Teatru Ludowego, Teatru KTO, Teatru Figur i odwiedzą Cricotekę.
Więcej na stronie: http://www.laznianowa.pl/