Prezentowane na wystawie zdjęcia przedstawiają przede wszystkim Polskę czasów przełomu solidarnościowego. Jerzy Lewczyński określił ten charakterystyczny dobór tematów i sposobów obrazowania mianem „czarnego reportażu”. Zgromadzone cykle fotograficzne rejestrowały mało chwalebne społecznie obszary biedy, zacofania, brzydoty, przejawy głupoty urzędników, a z drugiej strony dokumenty religijności Polaków, strajki i manifestacje. Wszystkie reportaże charakteryzuje ogromna wrażliwość wybitnych fotoreporterów, połączona z ich błyskotliwym wyczuciem komizmu i groteski. Wyjątkowy styl projektów dokumentalnych przywołuje skojarzenia ze zdjęciami Henri Cartier-Bressona i reporterów z agencji Magnum.
Wystawa i katalog powinny zwrócić uwagę odbiorców na nazwiska 11 znakomitych fotoreporterów, których prace można porównać z najlepszymi obrazami światowej fotografii humanistycznej. Nie mniej ważnym aspektem jest pokazanie polskiej historii z przełomowego okresu przemian politycznych ruchów społecznych, religijnych i stanu wojennego w intrygujących, wieloznacznych i wrażliwych społecznie obrazach, jakim charakteryzują się zdjęcia bohaterów planowanego zadania.
Wystawa jest pierwszą samodzielną ekspozycją Muzeum Fotografii organizowaną w nowej siedzibie (jeszcze przed remontem). Nowoczesna i atrakcyjna wizualnie oprawa uświetni obchody 30-tej rocznicy powstania Muzeum.
Fotoreporterzy: Krzysztof Barański, Andrzej Baturo, Sławek Biegański, Stanisław Ciok, Maciej Musiał, Anna Musiałówna, Maciej Osiecki, Krzysztof Pawela, Włodzimierz Pniewski, Andrzej Polec, Harry Weinberg.
Kurator: Marta Miskowiec.
Koordynator wystawy: Magdalena Święch.
Aranżacja wystawy - Anna Zabdyrska.
Czas trwania wystawy: 16 lipca do 27 października 2017 roku
Muzeum Fotografii w Krakowie ul. Rakowicka 22