Mamy za sobą doświadczenie ogólnopolskiego strajku pracowników oświaty i narady obywatelskiej o edukacji, a 2 września naukę w szkołach średnich rozpoczął tzw. podwójny rocznik.
Koszty rządowej reformy spadły na uczniów, rodziców, pracowników oświaty i samorząd terytorialny. Część z nich ma konkretny, materialny wymiar, ale nie wszystko da się policzyć i nie sposób przewidzieć konsekwencji wprowadzonych zmian. Naruszone zostały fundamenty systemu edukacyjnego. Dlatego na pewno trzeba będzie brać pod uwagę dalsze skutki społeczne przeprowadzonych zmian.
Mając świadomość tych wyzwań, Urząd Miasta Stołecznego Warszawy i tygodnik POLITYKA organizują 13 września, o godz. 14.00 debatę „Szkoła po przejściach”, podczas której eksperci i uczestnicy zaangażowani w funkcjonowanie miejskich systemów edukacyjnych z Warszawy i innych miast zmierzą się z pytaniami o kondycję polskiej szkoły, możliwe scenariusze przyszłości i potencjał samorządu w kształtowaniu edukacyjnej rzeczywistości.
Zakres i pilność wyzwań zmuszają do szybkich działań, rozsądek podpowiada jednak, by działaniom tym towarzyszył głęboki namysł. Dlatego zapraszamy na nasz profil na FB i śledzenie dyskusji o możliwościach samorządowej polityki oświatowej oraz o szkole, jaką chcielibyśmy mieć, i szkole, jaka jest możliwa w realiach stworzonych przez reformę systemu edukacji.