Jak donosi branżowy portal „Presserwis”, w 2021 r. spółki Skarbu Państwa wydały na reklamy w mediach o 7 proc. więcej niż w 2020 r. – tak wynika z danych cennikowych firmy Kantar zanalizowanych przez prof. Tadeusza Kowalskiego, medioznawcę z Uniwersytetu Warszawskiego.
W latach 2016–20 państwowe firmy wydały na reklamy ponad 5,8 mld zł. Liderami wydatków pozostają: Totalizator Sportowy, PKN Orlen, Polfa Warszawa i Pekao.
Wydatki reklamowe rządu i urzędów centralnych, które w 2020 r. osiągnęły poziom 383 mln zł, w 2021 r. zwiększyły się do 536 mln zł.
Największą pozycję stanowią wydatki na promocję spółek Skarbu Państwa; w 2021 r. zwiększyły się o 7,6 proc. w stosunku do 2020 r. i wyniosły 1,24 mld zł.
W 2021 r. mediami, które odnotowały najbardziej znaczący wzrost przychodów reklamowych ze spółek Skarbu Państwa, były gazety (plus o 42 mln zł) i radio (wzrost o 30 mln zł). Na reklamę w gazetach państwowe firmy przeznaczyły 134 mln zł. Najwięcej korzyści z tego tytułu przypadło „Gazecie Polskiej Codziennie” – 9,66 mln zł. Wzrosły budżety reklamowe przeznaczone przez Skarb Państwa na reklamy w przejętych przez PKN Orlen tytułach Polska Press: w „Dzienniku Łódzkim” o 103 proc., „Dzienniku Polskim” o 105 proc., „Expressie Bydgoskim” o 177 proc., „Gazecie Wrocławskiej” o 107 proc., „Gazecie Współczesnej” o 140 proc.
Spółki Skarbu Państwa na reklamę w magazynach wydały w 2021 r. ponad 128 mln. Najwięcej tych pieniędzy (prawie połowę) zgarnęły tygodniki sprzyjające rządowi PiS: „Sieci” (26 mln zł), „Do Rzeczy” (9,72 mln zł) i „Gazeta Polska” (14,84 mln zł).