Patronaty

KwieKulik. Forma jest faktem społecznym

Prezentowana w galerii Awangarda we Wrocławiu wystawa będzie pierwszą poważną próbą ukazania jednego z najważniejszych fenomenów artystycznych polskiej sztuki XX wieku jakim był duet tworzony przez Zofię Kulik i Przemysława Kwieka (KwieKulik) w latach 1971 – 1987.
Polityka

Przestrzeń galerii zostanie podzielona na dwie części. W jednym skrzydle budynku zostaną zaprezentowane prace z tzw. okresu heroicznego i analitycznego KwieKulik, pełnego wiary w możliwość zmiany rzeczywistości. Z kolei w salach drugiego skrzydła zaprezentowana zostanie ekspozycja realizacji KwieKulik z drugiej połowy lat 70., związanych z ciągłą walką z instytucjami, uciążliwą koniecznością wykonywania chałtur, skazaniem na egzystowanie na marginesie instytucji artystycznych.

Poszczególne działy pokrywać będą się zarazem z chronologią twórczości KwieKulik. Początek lat 70. to tzw. okres heroiczny w twórczości duetu. Przypada on na lata 1970-1973, które na wystawie reprezentują działy: „Laboratorium”, „Gry wizualne” i „Spektakle polityczne”. Dział „Laboratorium” zawiera prace przedstawiające najwcześniejszy okres twórczości artystów, ich przekraczanie Formy Otwartej Oskara Hansena. „Gry wizualne” ukazują pewną specyficzną odmianę sztuki wymyśloną i praktykowaną przez KwieKulik od 1971 roku. Wyodrębniony dział „Spektakle polityczne” tworzy wybór kilku realizacji związanych z krytycznym ingerowaniem artystów w sferę polityki i propagandy.

Kolejne lata 1972-1974 to okres skupienia się na operacjach analitycznych. Prace z tego czasu zaprezentuje dział „Niewiadoma X / Działania z Dobromierzem”, skupiający realizacje wynikłe z fascynacji artystów nauką, głównie matematyką, logiką i cybernetyką. „Działania z Dobromierzem” synem Zofii Kulik i Przemysława Kwieka eksplorowały prywatny wymiar życia awangardowych artystów i polegały na umieszczaniu niemowlęcia w różnych kontekstach, tak by kolejne konfiguracje w analityczny sposób dążyły do wyczerpania dostępnych możliwości.

W drugiej części galerii, zaprezentowany zosatnie okres kryzysu i wycofania się artystów do przestrzeni prywatnej, narastającego konfliktu z instytucjami socjalistycznego państwa, przypadający na lata od 1974 do 1981, który obrazują działy „PDDiU”, „Krytyka instytucji” i „Chałtura”. „Krytyka instytucji” pokazuje pełną ambiwalencji walkę KwieKulik z instytucjami odpowiedzialnymi za kulturę w socjalistycznej Polsce lat 70, ciągłe balansowanie pomiędzy ideowym akcesem a postawą radykalnej i krytycznej artystycznej niezależności.

Wystawie towarzyszyć będzie bogaty program edukacyjny, w skład którego wejdą: oprowadzenia, wykłady i pokazy filmowe, skoncentrowane na poszczególnych aspektach działalności duetu KwieKulik i społecznym kontekście jego funkcjonowania.

Szczegóły dostępne będą w przewodniku po wystawie i na stronie www.bwa.wroc.pl

Wystawa czynna będzie od 16 grudnia 2009 do 7 lutego 2010

BWA Awangarda, ul. Wita Stwosza 32, Wrocław

ORGANIZACJA: BWA WROCŁAW – GALERIE SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ

kuratorzy: Georg Schöllhammer, Łukasz Ronduda

Reklama
Reklama