Kultura na weekend

Kultura na weekend. Odc. 176

Ars Cameralis. Śląsk stawia na herezję wolności

O tym, jak Ars Cameralis zmienia kulturalny krajobraz Śląska, czego możemy się nauczyć od pszczół i czym jest w dzisiejszym świecie herezja – w naszym kulturalnym podkaście.

Kolejna, XXXII edycja festiwalu Ars Cameralis rusza w najbliższy czwartek – i potrwa do 28 listopada. To prawdopodobnie najbardziej interdyscyplinarna impreza kulturalna na Śląsku – opowieść o muzyce (od baroku, przez folk, po awangardę), literaturze, sztukach wizualnych, kinie czy teatrze. W tym roku odbywa się pod hasłem przewodnim „Herezje”. Ma ono wiele znaczeń i poziomów skojarzeń. – Nam zależało na znaczeniu herezji jako możliwości wypowiadania się niezgodnie z utartymi schematami. Herezja w naszym rozumieniu to swego rodzaju pojęcie wolności – definiuje Marek Zieliński, założyciel i dyrektor Ars Cameralis. Dominantą tegorocznego programu będzie więc łamanie schematów i odchodzenie od jednej wizji prawdy. A inspirację, filozoficzną podbudowę dla tego hasła organizatorzy znaleźli w poglądach Leonarda Sciascii i Leszka Kołakowskiego.

Na co się przekłada ta herezja wolności w programie imprezy? Choćby na odwagę sprowadzania artystów, którzy podobają się kuratorom Ars Cameralis. – Mamy ambicję, żeby wyjść do szerszego grona z poezją, i wracamy do wydawania książek, podczas festiwalu odbędzie się premiera dwóch tomów poetyckich – mówi Tobiasz Melanowski, który odpowiada za literacką stronę imprezy.

Od czasu sprowadzenia do Polski w latach 90. formacji Kronos Quartet Ars Cameralis jest miejscem premier i nowych odkryć muzycznych. Przez lata znany z szeregów Arcade Fire Will Butler wystąpi tu w tym roku z formacją Sister Squares. Zagrają Kamilya Jubran i Werner Hasler, duet o korzeniach francusko-palestyńsko-szwajcarskich, Kurt Wagner z Lambchop w wyjątkowo kameralnym składzie, a do tego improwizujące australijskie trio The Necks. – Czeka nas w listopadzie dużo dobrego – obiecuje kuratorka muzycznego programu Agata Moska. Poza tym m.in. spektakl Polskiego Teatru Tańca „Romeos & Julias unplagued. Traumstadt” oraz nietypowe, awangardowe dzieło Stiana Westerhusa i Mai Ratkje „Die Elektrische Oper”. O relacjach człowieka z naturą – z ważnym wątkiem pszczół – opowiada wystawa „O ulotności słów” w BWA Katowice. A o całym programie, przepływach publiczności i festiwalowej geografii twórcy imprezy opowiadają w specjalnym wydaniu kulturalnego podkastu „Polityki”. Rozmowę prowadzi Bartek Chaciński.

***

Cieszymy się, że słuchasz naszych podkastów. Powstają one również dzięki wsparciu naszych cyfrowych prenumeratorów. Aby w pełni skorzystać z możliwości słuchania i czytania tekstów naszych autorów z bieżących i archiwalnych numerów „Polityki” i wydań specjalnych, dołącz do grona prenumeratorów Polityka.pl.

Will Butler i Sister Squaresmat. pr.Will Butler i Sister Squares

Więcej na ten temat
Reklama
Reklama