Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Pomocnik Historyczny

Kwestia żydowska

Czym tak naprawdę była „kwestia żydowska”

„Jarmark w Chęcinach”; fragment obrazu Franciszka Kostrzewskiego z 1854 r. „Jarmark w Chęcinach”; fragment obrazu Franciszka Kostrzewskiego z 1854 r. Wojciech Kryński / Forum
Kwestią żydowską nazywano w XIX w. zagadnienie miejsca i statusu Żydów w Europie. Uważano ją – w duchu oświecenia – za jedną z zasadniczych dla unowocześnienia państwa i całego chrześcijańskiego społeczeństwa.
Strona tytułowa polskiego tłumaczenia broszury J. Calmansona z 1797 r.ŻIH Strona tytułowa polskiego tłumaczenia broszury J. Calmansona z 1797 r.

Społeczna użyteczność. Niezliczone głosy debat i projekty reformy społecznej Żydów są wyjątkowym świadectwem epoki, gdyż pozwalają zrozumieć, jak państwa i społeczeństwa XIX-w. Europy wyobrażały sobie społeczność żydowską. Bo, jak słusznie wskazywali żydowscy polemiści, tzw. kwestia żydowska była w istocie kwestią chrześcijańską, to jest problemem antyżydowskich fobii i uprzedzeń, a w najlepszym razie – wyobrażeń chrześcijańskiej większości na temat Żydów. Co jednak ważne, kwestia żydowska nie tylko ukształtowała wyobrażenia, ale też w niemałym stopniu politykę europejskich państw wobec Żydów i – co za tym idzie – warunki życia tejże społeczności.

Jak już pisaliśmy, w Rzeczpospolitej reforma statusu społeczności żydowskiej stała się jednym z wielkich tematów Sejmu Czteroletniego. Zależało na niej zarówno królowi Stanisławowi Augustowi Poniatowskiemu, który łapówkami żydowskich lobbystów chciał podratować swój budżet, jak i przedstawicielom frakcji reformatorskich, Hugonowi Kołłątajowi, Stanisławowi Małachowskiemu czy Franciszkowi Karpińskiemu. Mimo rozbieżności opinii i często gwałtownych sporów wydaje się, że można wskazać wspólny kierunek planowanych zmian. Zadanie przekształcenia Żydów w obywateli przydatnych krajowi zakładało, że ludność żydowska ma się stać częścią struktury gospodarczo-­społecznej państwa, a głównym zadaniem stawianym Żydom ma być społeczna użyteczność – podstawowa kategoria ideologii oświeceniowej.

Wydźwignięcie ze stanu dzikości. Upadek Rzeczpospolitej i seria gwałtownych zmian politycznych przyczyniły się do generalnego przeformułowania kategorii pojęciowych całego dyskursu publicznego, w tym i kwestii żydowskiej.

Pomocnik Historyczny „Historia Żydów polskich” (100070) z dnia 01.04.2013; Wiek XIX; s. 60
Oryginalny tytuł tekstu: "Kwestia żydowska"
Reklama