Pomocnik Historyczny

Kto smarował, ten jechał

Prywatne i państwowe linie kolejowe

Ogłoszenie o nacjonalizacji kolei w Wielkiej Brytanii; fotografia z 30 grudnia 1947 r. Ogłoszenie o nacjonalizacji kolei w Wielkiej Brytanii; fotografia z 30 grudnia 1947 r. Getty Images
Zarządzanie drogami żelaznymi przechodziło z rąk prywatnych w państwowe i odwrotnie, zależnie od zysków i politycznej koniunktury.
Obligacje rosyjskiego Towarzystwa Kolei Południowo-Wschodnich z 1898 r.Bildarchiv Hansmann Obligacje rosyjskiego Towarzystwa Kolei Południowo-Wschodnich z 1898 r.

Anglia: kapitał prywatny. Kiedy rozstrzygnięto dylemat – lokomotywa czy koń – na korzyść parowozu, stało się jasne, że to koleje zadecydują o tempie intensyfikacji rewolucji przemysłowej i o ukształtowaniu nowoczesnej struktury gospodarki kapitalistycznej. Jeśli tak, to prywatna własność kolei zyskiwała już na starcie – nie ma bowiem kapitalizmu bez prywatnej gospodarki. Przykład Anglii – kraju, gdzie i kapitalizm, i koleje miały swój początek, zdawał się potwierdzać tę tezę.

Pomocnik Historyczny „O kolei po kolei” (100100) z dnia 28.09.2015; Świat; s. 55
Oryginalny tytuł tekstu: "Kto smarował, ten jechał"