Pomocnik Historyczny

Mecenat z błogosławieństwem

Nagrobek Urbana VIII (1568–1644, pont. od 1623) dłuta Giovanniego Lorenzo Berniniego. Rzeźbiarz odwdzięczył się za hojny mecenat. Nagrobek Urbana VIII (1568–1644, pont. od 1623) dłuta Giovanniego Lorenzo Berniniego. Rzeźbiarz odwdzięczył się za hojny mecenat. Marek Sobczak / Polityka
Przez długie wieki sztuka rozwijała się w ramach Kościoła, pod jego opieką lub na jego zamówienie.
Juliusz III (1487–1555, pont. od 1550) błogosławi kompozytora Giovanniego Palestrinę; drzeworyt z 1554 r.BEW Juliusz III (1487–1555, pont. od 1550) błogosławi kompozytora Giovanniego Palestrinę; drzeworyt z 1554 r.

Średniowiecze. W średniowieczu Kościół był najważniejszym mecenasem sztuki, a ta miała niemal wyłącznie sakralny charakter. Ponieważ to głównie dostojnicy kościelni decydowali o jej formie i treści, celem powstającej pod koniec X w. sztuki romańskiej było przede wszystkim wybłaganie łaski Bożej. Największą rolę kulturotwórczą odgrywały klasztory, których opaci przeznaczali znaczną część darowizn na ich budowę i przyozdobienie. Do czasu powstania uniwersytetów klasztory były jedynymi miejscami, gdzie kwitła nauka (głównie teologia i filozofia) i działały biblioteki. Piękno, mające chwalić Boga, mogło mieć też formę uduchowionej muzyki, więc klasztory stały się ośrodkami rozwoju chorału gregoriańskiego – jednogłosowego śpiewu liturgicznego.

Największym i najwspanialszym klasztorem było założone w 910 r. benedyktyńskie opactwo w Cluny, które zainicjowało rozkwit sztuki w Europie. W 1025 r. synod w Arras stwierdził, że „za pośrednictwem malowideł niepiśmienni mogą obcować z tym, do czego nie mają dostępu w słowie pisanym”. Po tym, jak hierarchowie pozwolili na figuralne przedstawianie Chrystusa na krzyżu i odlewanie w brązie scen biblijnych, którymi zdobiono wrota, po 1100 r. do kościołów trafiła też monumentalna rzeźba. Do stworzenia dekoracji bazyliki w Cluny opat Hugon (1024–1109) zatrudnił najbieglejszych rzeźbiarzy, którzy ok. 1115 r. skończyli tympanon ze sceną Wniebowstąpienia i ozdobili kapitele w chórze.

W epoce gotyku to biskupi byli fundatorami katedr, w których dekoracja rzeźbiarska zajmowała niemal całą fasadę. Rzeźby, początkowo sztywne i wydłużone, od początku XIII w. stały się bardziej realistyczne i przestrzenne, a ich zadaniem było już nie tylko pouczanie wiernych, ale i sławienie misji biskupa i kleru.

Pomocnik Historyczny „Ziemskie dzieje Kościoła” (100101) z dnia 17.11.2015; Z dziejów chrześcijaństwa i Kościoła; s. 122
Reklama