Pomocnik Historyczny

Twarze długiego pontyfikatu

26 lat papieża Polaka

Spotkanie przywódców trzech wielkich religii monoteistycznych w Jerozolimie w 2000 r. Od lewej: naczelny rabin aszkenazyjski Yisrael Lau, papież Jan Paweł II i szejk Tatzir Tamimi, naczelny sędzia szariacki Autonomii Palestyńskiej. Spotkanie przywódców trzech wielkich religii monoteistycznych w Jerozolimie w 2000 r. Od lewej: naczelny rabin aszkenazyjski Yisrael Lau, papież Jan Paweł II i szejk Tatzir Tamimi, naczelny sędzia szariacki Autonomii Palestyńskiej. Amos Ben Gershom / Getty Images
Bezstronna ocena pontyfikatu Jana Pawła II wydaje się trudna, czasem wręcz niemożliwa do przeprowadzenia. Wszystkie bowiem tego rodzaju próby muszą odzwierciedlać ideologiczne podziały współczesnego świata, w Polsce ostatnio nawet bardziej skrajne niż gdzie indziej.
Papież Jan Paweł II, miłośnik gór, podczas wakacji w 2004 r. w dolinie Aosty w północnych WłoszechAlberto Pizzoli/EAST NEWS Papież Jan Paweł II, miłośnik gór, podczas wakacji w 2004 r. w dolinie Aosty w północnych Włoszech

Między skrajnościami. Z jednej strony apoteoza i uwielbienie dla papieża ogłoszonego świętym w stosunkowo krótkim czasie po śmierci, postawa triumfalizmu i odrzucenie wszelkiej krytyki Kościoła jako próby wykorzenienia wiary religijnej. Z drugiej ofensywa świata laickiego: zakwestionowanie tradycyjnej moralności, zwłaszcza w sferze życia rodzinnego, odrzucenie głoszonego ex cathedra nauczania wobec takich zjawisk jak przerywanie ciąży i sztuczne zapłodnienie, akcentowanie – często przesadne – objawów zepsucia w samym Kościele.

Reklama
Reklama