Pomocnik Historyczny

Szlaki cichociemnych

Szlaki cichociemnych

Handley Page Halifax Series 1 (Special), ciężki bombowiec, 4 silniki Merlin XX po 1220 KM, masa startowa: 27 200 kg, rozpiętość: 30,21, długość: 21,36, prędkość przelotowa: 367 km/h, w lotach do Polski od sezonu próbnego ładunek: 1100 kg, zasięg: 3060 km. Handley Page Halifax Series 1 (Special), ciężki bombowiec, 4 silniki Merlin XX po 1220 KM, masa startowa: 27 200 kg, rozpiętość: 30,21, długość: 21,36, prędkość przelotowa: 367 km/h, w lotach do Polski od sezonu próbnego ładunek: 1100 kg, zasięg: 3060 km. Archiwum Marka Ostrowskiego / Archiwum prywatne
Jarosław Krysik, Marek Sobczak, Tadeusz Zawadzki/Polityka

Na początku 1941 r. SOE dysponowało zaledwie jednym samolotem przystosowanym do lotów nad Polskę – Whitleyem. W sierpniu było ich osiem, doszły też dwa Halifaxy. W 1942 r. po wycofaniu Whitleyów liczba Halifaxów wzrosła do 10. W październiku 1943 r. dołączyły trzy polskie Liberatory. Wiosną 1944 SOE miało 23 Halifaxy. Łączny stan nigdy nie przekroczył 25–26 samolotów.

Samoloty bombowe przystosowano do lotów zrzutowych, zdejmując część uzbrojenia, instalując dodatkowe zbiorniki paliwa, dodając luk dla skoczków i ładunku oraz urządzenia do automatycznego otwarcia spadochronów.

Reklama