Czym rożni się zarządzanie projektami od klasycznego zarządzania w hierarchicznej strukturze przedsiębiorstwa?
Projekty kierują się inną logiką zarządzania niż codzienne obowiązki menadżera. Podstawowa różnica polega na tym, że mają z góry ustalony czas swego zakończenia, dzięki czemu wymagają dużej uważności i koncentracji na osiągnięciu z góry wyznaczonego celu. Wymagają przy tym precyzyjnego rozdzielenia zadań i wyznaczenia konkretnych ról i schematów działania.
Jakie cechy powinien posiadać menadżer, który w swej codziennej pracy zajmuje się zarządzaniem projektami?
Taka osoba musi być przede wszystkim liderem, mieć wizję osiągnięcia wyznaczonych celów i być w stanie zarazić nią pozostałych członków zespołu. Jednocześnie powinna też posiadać umiejętność tworzenia konkretnych struktur i schematów działania. Większe projekty posiadają często skomplikowaną i wymagającą strukturę, obejmującą wiele osób i działów w organizacji. Każdy z nich ma swoje własne cele i interesy, które mogą być wzajemnie ze sobą sprzeczne. Tu właśnie zaczyna się rola dobrego menadżera – musi sprostać często rozbieżnym oczekiwaniom i wyciszyć nastrój niepokoju, który pojawia się przy każdej zmianie. Dobry project manager powinien być dojrzały i odporny na wszelkie naciski.
Jak dobry project manager powinien dobierać członków do swojego zespołu? Czy można się tego nauczyć?
Niestety, bardzo często project managerowie nie mają możliwości wyboru członków swoich zespołów. W takiej sytuacji istotne jest, by project manager posiadał duży kapitał społeczny, umiejętność sprawnego podejmowania decyzji oraz niezbędną wiedzę do poprowadzenia projektu.