Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Inspiracje i porady

Jakie są modele atrybucji?

Jakie są modele atrybucji? Jakie są modele atrybucji? mat. pr.
Prowadzicie Państwo biznes i spotkali się Państwo z pojęciem, jakim jest model atrybucji? Poniżej znajdą Państwo kilka podstawowych pojęć z tym związanych, jak również opisy poszczególnych jej rodzajów.

Czym jest model atrybucji?

Atrybucja jest przypisywaniem przyczyn, które mają wyjaśnić Państwu zachowania. W ten sam sposób jest to rozumiane również w marketingu internetowym, z tą różnicą, że jest wykorzystuje się ją, aby przypisać udział w konwersjach poszczególnych kanałów, reklam, kliknięć, które spowodowały dane zachowania użytkowników.

Dzięki atrybucji w działaniach marketingowych mogą Państwo przypisać do odpowiedniej wartości wybrane metryki. Metryki powinny odnosić się do wszelakich danych, które są zbierane, np. sklep internetowy powinien je zbierać w trakcie odwiedzin klientów, jak również jakie są źródła odwiedzin konkretnej strony. Może być wskazywany ruch bezpośredni, ruch organiczny, wywodzący się z wyszukiwarki, ruch z social mediów, ruch z linków, jak i klikania w linki, które mogą znajdować się na innych stronach, płatny ruch (np. Google Ads).

Rodzaje modeli atrybucji

Wśród różnych modeli atrybucji najczęściej jest używane 7 popularnych modeli atrybucji.

Pierwszym modelem jest dystrybucja ostatniego kontaktu. Uważa się ją za domyślną. Punkt kontaktu ma doprowadzić do sprzedaży, czyli ostatniego kontaktu. Nie są brane pod uwagę wcześniejsze interakcje na linii konsument i marka. W tym modelu firmy skupiają się głównie na zwiększeniu liczby konwersji, jak również bazują na spontanicznych zakupach. Jest bardziej popularny w marketingu B2C.

Opozycyjnym modelem jest atrybucja pierwszego kontaktu. W tym przypadku największe znaczenie ma pierwsze źródło, z którego przychodzi użytkownik. First-click wskazuje przez które kanały budowana jest świadomość wizerunku marki czy też produktu u klienta. Ten model wykorzystywany jest często przy kampanii zasięgowej.

Reklama