Procedury specjalne w Konstytucji RP
Co dalej z najważniejszymi stanowiskami w państwie?
Prezydent
Konstytucja stwierdza jasno: jeśli prezydent nie może sprawować urzędu, wówczas jego obowiązki przejmuje marszałek Sejmu. Procedura jest następująca – marszałek Sejmu musi zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzenie przeszkody w sprawowaniu urzędu przez prezydenta (co w tej sytuacji nie wymaga nawet szczególnego uzasadnienia). Następnie Trybunał formalnie powierzy marszałkowi sprawowanie tymczasowo funkcji prezydenta.
Powołany w ten sposób prezydent zachowuje wszystkie uprawnienia wybranej w wyborach głowy państwa, poza jednym: nie wolno mu postanowić o skróceniu kadencji Sejmu. - Nadal pełni również funkcję marszałka, ponieważ nie jest prezydentem, a jedynie pełniącym jego obowiązki - wyjaśnia konstytucjonalista prof. Piotr Winczorek. Zdaniem prof. Winczorka - choć konstytucja o tym nie wspomina - marszałek sprawujący urząd prezydenta powinien jednak oszczędnie korzystać ze swoich uprawnień, ponieważ w wielu wypadkach może pojawić się pewna polityczna niezręczność - jak na przykład w przypadku wskazania kandydata na nowego prezesa NBP (wiadomo, że zmarły Sławomir Skrzypek był przez środowisko Platformy Obywatelskiej krytykowany).
Wybory prezydenckie: marszałek Sejmu ma dwa tygodnie na ich zarządzenie. Powinny się one odbyć w ciągu 60 dni od dnia ich zarządzenia przez marszałka.
Gdyby stało się tak, że to marszałek Komorowski wygra wybory, formalnie stałby się prezydentem dopiero z chwilą złożenia przysięgi przed parlamentem.
Konstytucja nie stawia żadnych wymogów dotyczących miejsca urzędowania osoby pełniącej obowiązki prezydenta: może, ale nie musi przeprowadzać się do Pałacu Prezydenckiego. Nie ma też żadnych wskazać co do konieczności i terminów powołania urzędników w Kancelarii Prezydenta.