Kraj

Tabloidowy umysł

Jak dajemy się ogłupiać

Polityka
Uzależniony od tandety, karmiony myślowym śmieciem, domaga się więcej. Zapanowała nowa demokracja: niskie wymagania dostępne dla każdego.

„Zidiocenie nie dotyczy już tylko brukowych gazet, kolorówek, pokazującej głównie rozrywkę telewizji czy Internetu z jego plotkarskimi portalami – to rachunek ciągniony – pisze w najnowszym numerze POLITYKI Mariusz Janicki –  Z tabloidowym umysłem muszą się teraz mierzyć szkoły, wyższe uczelnie, twórcy kultury, politycy i odpowiadać na takie zapotrzebowanie, dostosowując do niego treści. Tabloid (chodzi tu o sposób postrzegania świata, a nie tylko konkretne produkty medialne) zarasta umysły jak chwast, wypierając inne uprawy.

 (…)

Domaga się obniżenia wymagań, ale nie znosi, kiedy to jest tak nazywane. Nie istnieje bezwzględna waga spraw. W tabloidowej mentalności dokonuje się proces walcowania rzeczywistości, zrównania ważności wielkich kwestii i np. śmiesznego zdjęcia kota.

(…)

A poza tą tabloidową sceną – takie wrażenie tworzą producenci tandety – nie ma już niczego. To co »nieinteresujące« – nie istnieje, nie wystaje poza krawędź otłuszczonego umysłu. (…)  To nie prawda jest ciekawa, bo jest zbyt skomplikowana, leży gdzieś pośrodku, pod stertą danych i analiz. A środek nie jest wystarczająco tabloidowy, ciekawie jest po bokach, w skrajnościach”.

Jakie skutki ma tabloidyzacja? Polecamy esej Mariusza Janickiego w nowej POLITYCE – dostępnej w kioskach oraz w Polityce Cyfrowej.

A Państwa zapraszamy do dyskusji na forum: jak walczyć z tabloidyzacją? Czy to media ogłupiają, czy też jedynie odpowiadają na zapotrzebowania coraz niższych gustów?

Reklama

Czytaj także

null
Świat

Izrael kontra Iran. Wielka bitwa podrasowanych samolotów i rakiet. Który arsenał będzie lepszy?

Na Bliskim Wschodzie trwa pojedynek dwóch metod prowadzenia wojny na odległość: kampanii precyzyjnych ataków powietrznych i salw rakietowych pocisków balistycznych. Izrael ma dużo samolotów, ale Iran jeszcze więcej rakiet. Czyj arsenał zwycięży?

Marek Świerczyński, Polityka Insight
15.06.2025
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną