Kraj

Trzecia Rzesza – jak Hitler uwiódł Niemców?

Polityka

W Polsce trzyczęściowy film „Nasze matki, nasi ojcowie” wywołał polemiki z powodu przedstawienia partyzantów z biało-czerwonymi opaskami jak Indian w klasycznym westernie: to tłuszcza żądna mordu (tu na Żydach), ledwie tło dla prawdziwych emocji targających głównymi bohaterami. Ale poważny zarzut, także w Niemczech, jest stawiany również wobec głównego wątku filmu. Nie jest jasne, w jaki sposób owe niemieckie matki i owi niemieccy ojcowie znaleźli się w tak dramatycznych dla siebie sytuacjach życiowych? Skąd ta wojna, ten front, ta zagłada żydowskich sąsiadów i przyjaciół, ta narastająca bieda, skąd ci słowiańscy partyzanci zasadzający się na niemieckich oficerów i czerwonoarmiści gwałcący Niemki?

Wszystko to jest opowiedziane w najnowszym „Pomocniku Historycznym” POLITYKI, w którym mówimy o narodzinach Trzeciej Rzeszy (równo przed 80 laty) i jej upadku, zwracając uwagę, że:

• państwo nazistowskie powstało nie w wyniku rewolucji lub zamachu stanu, ale narodziło się z niemieckiej demokracji;

• było tworem tak Adolfa Hitlera i nazistów, jak i obywateli Rzeszy Niemieckiej, a jego fenomen rozegrał się w trójkącie: patologia wodza, patologia władzy, patologia narodu;

• powersalskie resentymenty, gospodarcze sukcesy pod władzą Hitlera i jego imperialne obietnice zmieniły Niemców w tak wiernych poddanych führera, że ślepych na zbrodnie najpierw wobec współobywateli (opozycja, chorzy, niepełnosprawni), a potem na zbrodnie wojny, okupacji i Zagłady;

• po wojnie wśród Niemców toczyły się rozmowy o ich winie i odpowiedzialności za te wszystkie zbrodnie.

W „Pomocniku” zastanawiamy się także, jaką formę ma mieć współcześnie niemiecka narodowa żałoba, do jakiej historii Niemcy mają prawo i czy mogą – i jak – manifestować swój patriotyzm?

Zapraszamy do lektury!

 

Polityka 26.2013 (2913) z dnia 25.06.2013; Ludzie i wydarzenia. Kraj; s. 11
Reklama

Czytaj także

Kultura

Kompozytorki wchodzą do gry

Kiedyś mieliśmy wśród kompozytorek pojedyncze przykłady spektakularnych karier. Ale najmłodsze pokolenie idzie całą ławą, co było widoczne na jesiennych festiwalach muzyki współczesnej.

Dorota Szwarcman
01.12.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną