Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Kraj

Niebyłe wybory

Wieczór wyborczy Rafała Trzaskowskiego, Warszawa. Wieczór wyborczy Rafała Trzaskowskiego, Warszawa. East News
PiS wydał na promocję Dudy 28,5 mln zł, ustanawiając rekord w historii polskich kampanii prezydenckich.
Kampania wyborcza Andrzeja Dudy, Zakopane.Forum Kampania wyborcza Andrzeja Dudy, Zakopane.

To była rekordowa i inna niż wszystkie kampania prezydencka. Z przekładaniem daty wyborów i wymianą głównego kandydata opozycji – Małgorzaty Kidawy-Błońskiej na Rafała Trzaskowskiego. Prezes PiS przeforsował ustawę o wyborach kopertowych 10 maja, które ostatecznie się nie odbyły, za to sporo kosztowały, bo aż 70 mln zł – w końcu, jak tłumaczył odpowiedzialny za ich organizację Jacek Sasin: „demokracja kosztuje”. PKW wydała oświadczenie o „nieodbyciu wyborów z powodu niegłosowania”, a kolejną datę wyborów wyznaczono na 28 czerwca.

W drugiej turze – tych nierównych i nie do końca legalnych wyborów – urzędujący prezydent wygrał o włos (422 tys. głosów) z Rafałem Trzaskowskim. PiS wydał na promocję Dudy 28,5 mln zł, ustanawiając rekord w historii polskich kampanii prezydenckich. Frekwencja, pomimo pandemii, też była rekordowa (68,18 proc.) i niemal równa tej z wyborów prezydenckich w 1995 r. (68,23 proc.). Prezydent obiecał, że jego druga kadencja będzie inna. I jak na razie jest jeszcze mniej istotna niż pierwsza.

Polityka 1/2.2021 (3294) z dnia 29.12.2020; Ludzie i wydarzenia. Co zapamiętamy z roku 2020; s. 11
Reklama