Osoby czytające wydania polityki

„Polityka” - prezent, który cieszy cały rok.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Kraj

Wyborcze quizy: kto je robi, ile są warte

Wyborcze quizy: kto je robi, ile są warte. Ciebie też zdziwił wynik?

Nawigatory wyborcze to narzędzia, które w kampanii cieszą się niemałym zainteresowaniem. Nawigatory wyborcze to narzędzia, które w kampanii cieszą się niemałym zainteresowaniem. Anna S. Kowalska / Polityka
Zaskoczeni swoim wynikiem w Latarniku mogą przeczytać nadesłane do nawigatora stanowisko partii, do której wydawało im się być najbliżej, i sprawdzić, co się nie zgadza.
Największą popularność w tej kampanii zyskały dwa nawigatory wyborcze: Latarnik i myPolitics.materiały prasowe Największą popularność w tej kampanii zyskały dwa nawigatory wyborcze: Latarnik i myPolitics.

Nawigatory wyborcze to narzędzia, które w kampanii cieszą się niemałym zainteresowaniem. Zawierają zestawy twierdzeń, z którymi użytkownik może się zgodzić lub nie, i na tej podstawie obliczają zbieżność jego poglądów z deklaracjami partii. Największą popularność w tej kampanii zyskały dwa: Latarnik i myPolitics. Pierwszy, najstarszy w Polsce nawigator, zadebiutował już w 2007 r. Stworzony przez pozarządową Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej, jest największym pod względem liczby użytkowników (do niedzieli test wypełniono prawie 2,7 mln razy). Stwierdzenia z Latarnika pomogli opracować m.in. socjolożka dr Helena Chmielewska-Szlajfer oraz politolodzy prof. Mikołaj Cześnik i dr Katarzyna Grzybowska-Walecka. Z kolei myPolitics przedstawia się jako „najbardziej zaawansowany test poglądów politycznych”. Kto go stworzył? – Zespół młodych ludzi reprezentujących szeroki przekrój organizacji młodzieżowych, odpornych na bańki informacyjne – mówi Filip Szoldra, koordynator quizu. Dodaje, że niektóre ze 102 pytań skonsultowali z ekspertami, ale z nazwiska wymienia tylko jednego: Mikołaja Gomulskiego z Młodzieżowego Strajku Klimatycznego.

Aby nawigatory dawały wyborcom rzetelne informacje, muszą spełniać restrykcyjne zasady metodologiczne. Badacz tematu dr hab. Wojciech Gagatek z Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW wymienia niektóre z zasad tworzenia twierdzeń: muszą dotyczyć spraw, na które komitety wyborcze mają różne poglądy; muszą być zrozumiałe dla tych, którzy nie interesują się polityką; powinny być jednoznacznie sformułowane. – Doceniam chęci młodych ludzi, którzy stworzyli myPolitics, ale popełnili kardynalne błędy metodologiczne. Liczba 102 stwierdzeń powoduje, że użytkownik zmęczy się przy 50, co ma wpływ na jego kolejne odpowiedzi.

Polityka 41.2023 (3434) z dnia 03.10.2023; Ludzie i wydarzenia. Kraj; s. 10
Oryginalny tytuł tekstu: "Wyborcze quizy: kto je robi, ile są warte"
Reklama