Kultura

Głośne sto lat

100 lat hałasu

Orchestra of Futurist Noise Intoners na koncercie w ramach projektu Performa podczas 10. edycji Art Basel w Miami Beach. Dyryguje Luciano Chessa, autor rekonstrukcji instrumentów. Orchestra of Futurist Noise Intoners na koncercie w ramach projektu Performa podczas 10. edycji Art Basel w Miami Beach. Dyryguje Luciano Chessa, autor rekonstrukcji instrumentów. Javier Sanchez/dzięki uprzejmości Performa / materiały prasowe
Jeśli otaczająca nas kultura wydaje nam się zbytnim zgiełkiem, to wszystko przez Włocha Luigiego Russolo, który 100 lat temu opublikował manifest „Sztuka hałasów”.
Russolo (z lewej) i jego współpracownik Ugo Piatti z zestawem oryginalnych „hałasofonów”.Hulton Archive/Getty Images/FPM Russolo (z lewej) i jego współpracownik Ugo Piatti z zestawem oryginalnych „hałasofonów”.

W marcu 1913 r. młody malarz futurysta Luigi Russolo poszedł na koncert muzyki swojego znajomego, buntowniczego kompozytora futurysty Francesco Pratelli. Wrócił do domu w Mediolanie i za dwa dni, dokładnie 11 marca, miał gotowy manifest – w postaci listu, którego adresatem był właśnie Pratella. „W przeszłości życie było ciche – pisał. – Dopiero w XIX wieku, z wynalezieniem maszyn, narodził się hałas. Dziś hałas triumfuje.

Polityka 10.2013 (2898) z dnia 05.03.2013; Kultura; s. 80
Oryginalny tytuł tekstu: "Głośne sto lat"

Czytaj także

Społeczeństwo

Uzdrowiska i Covid-19. Zabiegi, dystans i tańce przytulańce

Tego jeszcze nie było. Mateusz Korkuć, prezes uzdrowiska Kołobrzeg SA, które we wrześniu zwykle nie ma wolnych miejsc, zachęca: jest okazja, ceny o 30 proc. niższe niż tydzień temu.

Ryszarda Socha
16.09.2020