Kultura

Madonna dla młodzieży

Matka Boska w Muzeum Narodowym w Krakowie

„Matka Boska karmiąca”, Hans Memling „Matka Boska karmiąca”, Hans Memling Muzeum Narodowe w Krakowie
Jeśli na lato Muzeum Narodowe w Krakowie przygotowało wystawę poświęconą Matce Boskiej, to znaczy, że Światowe Dni Młodzieży blisko.
„Pieta”, nieznany rzeźbiarz marchijskiMuzeum Narodowe w Krakowie „Pieta”, nieznany rzeźbiarz marchijski

Polak najczęściej spotka dwa wizerunki Matki Boskiej: ten z Jasnej Góry i ten ze swego parafialnego kościoła. Czasem jeszcze trzeci – ostrobramski. Tymczasem towarzysząca historii Kościoła historia sztuki wytworzyła przez wieki całe mnóstwo ikonograficznych motywów z Marią w roli głównej. Na liście przebojów króluje oczywiście Madonna z Dzieciątkiem na ręku, w czołówce popularności tematów – gdyby ktoś to podliczył – znalazłaby się zapewne także scena pokłonu Trzech Króli, no i annunziata, czyli scena zwiastowania.

Do pewnego momentu Maryja świeciła w sztuce – rzec by można – światłem odbitym swego syna. To on był bohaterem dzieł, zaś ona o tyle, o ile uczestniczyła w jego heroicznym życiu. Ale z czasem się usamodzielniła. Ta zmiana optyki musiała mieć oparcie w wytycznych Kościoła. Po raz pierwszy, w 431 r., gdy na soborze efeskim Maryi Dziewicy nadano oficjalny tytuł „Matki Boga”. Od około XII w. jej kult potężniał, zaczęła być określana jako „Madonna” czy „Nasza umiłowana Pani”. I wreszcie na soborze trydenckim (1545–63) utrwalono narastającą od kilku stuleci wielowątkową adorację jej osoby.

Na krakowskiej wystawie, otwieranej 24 czerwca i oficjalnie towarzyszącej Światowym Dniom Młodzieży, zdecydowano się pokazać ów bardziej autonomiczny wizerunek Matki Boskiej. Ale w pewnym szczególnym kontekście, sprecyzowanym już w tytule: „Maria. Mater Misericordiae”, czyli „Maria. Matka Miłosierdzia”.

Matka Miłosierdzia

W centralnym elemencie wystawy główna bohaterka zerka ku niebu, bardziej w tym momencie myśląc o spotkaniu z synem niż o czynieniu dobra na ziemi. Miłosierdzia w tym może niewiele, ale ta ekspozycja potężnego (5x3,5 m) gobelinu – powstałego we Flandrii w pierwszej połowie XVII w.

Polityka 25.2016 (3064) z dnia 14.06.2016; Kultura; s. 84
Oryginalny tytuł tekstu: "Madonna dla młodzieży"
Reklama