Kultura

Teatr

Najlepsze spektakle w 2017 roku

„Klątwa” – spektakl, który miał drażnić. I drażnił. „Klątwa” – spektakl, który miał drażnić. I drażnił. Andrzej Iwańczuk / Reporter
Autorskie podsumowanie 2017 roku w teatrze.

1. Klątwa, reż. Oliver Frljić, Teatr Powszechny w Warszawie.

Chorwacki reżyser wyzywająco o polskim narodowym katolicyzmie, fikcji świeckiego państwa oraz hipokryzji lewicy. Gdy demonstracje pod teatrem i zadymy nie poskutkowały wyrzuceniem sztuki z repertuaru, ktoś rozlał w teatrze trującą substancję. Terroryzm w rodzimej wersji.

2. Mefisto, reż. Agnieszka Błońska, Teatr Powszechny w Warszawie.

Powieść Klausa Manna o aktorze robiącym karierę w faszystowskich Niemczech i reakcje na „Klątwę” Frljicia jako pretekst do postawienia pytań o konformizm, kolaborację, mantry samousprawiedliwień.

3. Proces, reż. Krystian Lupa, warszawskie teatry: Nowy, Powszechny, Studio, TR oraz wrocławski Teatr Polski – w podziemiu i koproducenci zagraniczni.

Komisje śledcze i sądy tropiące i zaszczuwające na polityczne zlecenie, czyli Kafka w Polsce. Siedmiogodzinny, surrealistyczno-somnambuliczny horror.

Polityka 51/52.2017 (3141) z dnia 17.12.2017; Afisz. Podsumowania 2017 roku; s. 111
Oryginalny tytuł tekstu: "Teatr"
Reklama

Czytaj także

Fotoreportaże

Urok małych liczb. Najlepsze polskie apartamentowce

Zamiast balkonów na długość stopy i niedoświetlonych parapetów są szerokie tarasy i wielkie okna, zamiast anonimowości – przestrzenie, które sprzyjają spotkaniom z sąsiadami. Najlepsze polskie apartamentowce mają mało mieszkań, wyjątkową architekturę i położenie. Niestety, kameralne wciąż znaczy rzadkie i ekskluzywne.

Marta Polny
28.09.2021