Najlepsze spektakle w 2017 roku

Teatr
Autorskie podsumowanie 2017 roku w teatrze.
„Klątwa” – spektakl, który miał drażnić. I drażnił.
Andrzej Iwańczuk/Reporter

„Klątwa” – spektakl, który miał drażnić. I drażnił.

1. Klątwa, reż. Oliver Frljić, Teatr Powszechny w Warszawie.

Chorwacki reżyser wyzywająco o polskim narodowym katolicyzmie, fikcji świeckiego państwa oraz hipokryzji lewicy. Gdy demonstracje pod teatrem i zadymy nie poskutkowały wyrzuceniem sztuki z repertuaru, ktoś rozlał w teatrze trującą substancję. Terroryzm w rodzimej wersji.

2. Mefisto, reż. Agnieszka Błońska, Teatr Powszechny w Warszawie.

Powieść Klausa Manna o aktorze robiącym karierę w faszystowskich Niemczech i reakcje na „Klątwę” Frljicia jako pretekst do postawienia pytań o konformizm, kolaborację, mantry samousprawiedliwień.

3. Proces, reż. Krystian Lupa, warszawskie teatry: Nowy, Powszechny, Studio, TR oraz wrocławski Teatr Polski – w podziemiu i koproducenci zagraniczni.

Komisje śledcze i sądy tropiące i zaszczuwające na polityczne zlecenie, czyli Kafka w Polsce. Siedmiogodzinny, surrealistyczno-somnambuliczny horror.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj