Kultura

Przyzwolenie na niszczenie

Anda Rottenberg: Nowych elit nie buduje się na „surowym korzeniu”

Anda Rottenberg (ur. w 1944 r.) – historyczka sztuki, kuratorka, publicystka, w latach 1993–2001 dyrektorka Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie. Anda Rottenberg (ur. w 1944 r.) – historyczka sztuki, kuratorka, publicystka, w latach 1993–2001 dyrektorka Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie. Maksymilian Rigamonti / Forum
Rozmowa z byłą dyrektorką Zachęty Andą Rottenberg o próbach cenzury sztuki, cenie posiadania poglądów, kruczkach ustawy o artyście zawodowym i tym, dlaczego wystawę też powinno się traktować jak dzieło sztuki.
Warszawska ZachetaQkiel/Wikipedia CC BY 4.0 Warszawska Zacheta

JAKUB KNERA: – Minęło 20 lat od słynnej akcji posłów Haliny Nowiny-Konopki i Witolda Tomczaka – uwalniania Jana Pawła II spod ciężaru przygniatającego go meteorytu w instalacji włoskiego rzeźbiarza Maurizio Cattelana w warszawskiej Zachęcie. Taka reakcja na sztukę wydaje się komiczna albo sama staje się artystycznym performensem. Jak pani dziś na to patrzy?
ANDA ROTTENBERG: – Mnie to już wtedy wydawało się śmieszne. Ale okazało się, że niemal cała Polska myśli inaczej.

Polityka 31.2021 (3323) z dnia 27.07.2021; Kultura; s. 80
Oryginalny tytuł tekstu: "Przyzwolenie na niszczenie"
Reklama

Czytaj także

Społeczeństwo

Polska ma ludzi na sumieniu. A ja? Co z moim sumieniem?

Taktyka stanu wyjątkowego i bezwzględnych pushbacków nie przyniosła spodziewanych rezultatów. Łukaszenka nadal prowadzi swój sabotaż, a nawet go nasila. Polska ma ludzi na sumieniu. A ja? Co z moim sumieniem?

Renata Lis
23.09.2021