Komiksem „Powrót do Edenu” (przeł. Tomasz Pindel, Kultura Gniewu, 5/6) Paco Roca, twórca „Domu” i „Kolei losu”, potwierdza, że jest jednym z najważniejszych twórców tego gatunku literackiego. Ponownie przygląda się przeszłości swoich przodków, rekonstruując ich losy na podstawie fotografii z późnych lat 40., a jednocześnie pochyla się nad mroczną epoką dyktatury Franco. Opisując życie przeciętnej rodziny, bada, jak historia i polityka wpływają na trudną codzienność zwykłych ludzi. Ale dzięki pełnemu empatii scenariuszowi oraz graficznej maestrii komiks Roki daleki jest od historycznej publicystyki. Przypomina raczej album ze zdjęciami, których oglądanie pozwala wyciągnąć z zakamarków pamięci zarówno dobre, jak i najgorsze wspomnienia.
Ocena: 5/6
*
Zdjęcia są również centralnym punktem „Dni piasku” Aimée de Jongh (przeł. Bartosz Musiał, Non Stop Comics, 4/6). Młody fotograf dostaje zadanie udokumentowania życia ludzi w stanach nękanych przez burze pyłowe znane jako Dust Bowl. Zderzenie z ogromem ludzkiego nieszczęścia każe mu przewartościować własne życiowe priorytety. Elegancki komiks niderlandzkiej autorki może wydawać się (również za sprawą nieco cartoonowej kreski) zbyt mocno zakorzeniony w fabularnych schematach, lecz mimo wszystko jest ciekawym spojrzeniem na Amerykę czasów Wielkiego Kryzysu. A co najważniejsze, przywołuje dziedzictwo fotografów, którzy portretowali Dust Bowl, m.in. Dorothei Lange i Arthura Rothsteina.
Ocena: 4/6
*
Autorzy „Gniewu” (przeł. Jakub Jankowski, Mandioca, 5/6) sięgają w przeszłość jeszcze dalej. Punktem wyjścia jest tu bowiem „Iliada” (uzupełniona o wybrane wątki „Odysei”), choć fabuła skupia się przede wszystkim na losach Achillesa, który postanawia wycofać swoje wojska spod oblężonej Troi.