Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Planszówki na ratunek

Planszówki na ratunek w naszych czasach. Dla dorosłych to też żaden wstyd

Współczesne planszówki stale zyskują na popularności już od początku XXI w. Współczesne planszówki stale zyskują na popularności już od początku XXI w. Shutterstock
W świecie, w którym naszą uwagę i wolny czas w coraz większym stopniu pochłaniają media i rozrywki cyfrowe, szansą na pielęgnację relacji z innymi są nowoczesne gry planszowe.
Wiele gier jest niezwykle atrakcyjnych samych w sobie, łatwo złapać bakcyla.PantherMedia Wiele gier jest niezwykle atrakcyjnych samych w sobie, łatwo złapać bakcyla.

Chyba mało kto, poza zdeklarowanymi pasjonatami gier planszowych, spodziewał się, że pomoc przybędzie właśnie z tego kierunku. Ekspansja kultury cyfrowej ma wiele zalet, ale wiążą się z nią też zjawiska silnie negatywne. Jednym z głównych problemów społecznych, za które odpowiada, jest narastająca alienacja. Dzieci, które kiedyś niemal cały wolny czas spędzały razem, bawiąc się na podwórkach i boiskach, dziś utrzymują znajomości głównie w mediach społecznościowych lub sieciowych grach wideo. Dorosłym, nie zawsze odnajdującym się na TikToku czy Snapchacie, coraz trudniej znajdować z nimi płaszczyznę porozumienia i wspólnych aktywności. Sami dorośli zresztą coraz częściej skarżą się na wynikającą z dzisiejszego stylu życia samotność i brak okazji na nawiązywanie oraz pielęgnowanie przyjaźni. Po podsumowaniu tej listy problemów łatwiej zrozumieć, dlaczego od pewnego czasu coraz bardziej zyskują na popularności gry planszowe – rozrywka, która okazała się doskonałym panaceum na wszystkie powyższe bolączki naszych czasów.

Nie tylko „Chińczyk” i „Monopoly”

Czym są nowoczesne planszówki i dlaczego warto dać im szansę? Zacznijmy od demontażu dwóch największych stereotypów. Po pierwsze, gry planszowe to nie jest rozrywka dla dzieci – a przynajmniej nie wyłącznie dla dzieci. Często bywają opisywane przez producentów jako zabawa dla osób „w wieku 10–110 lat”, co trafnie podkreśla ich uniwersalność, ponieważ w rzeczywistości głównymi ich odbiorcami są dziś osoby dojrzałe. W Polsce to przede wszystkim klienci w wieku 20–50 lat, z wykształceniem średnim i wyższym („Badanie komercyjnych wydawców i producentów gier planszowych w Polsce”, Narodowe Centrum Kultury, 2021). Jednak w odbiorze społecznym planszówki są wciąż, niestety, na tym samym etapie, na jakim gry wideo były jeszcze kilka lat temu.

Polityka 42.2023 (3435) z dnia 10.10.2023; Gry planszowe; s. 60
Oryginalny tytuł tekstu: "Planszówki na ratunek"
Reklama