Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Paszporty POLITYKI

Natalia Fiedorczuk-Cieślak

Literatura. Nominowana: Natalia Fiedorczuk-Cieślak

Natalia Fiedorczuk-Cieślak Natalia Fiedorczuk-Cieślak Leszek Zych / Polityka
Narracja Fiedorczuk jest pozbawiona sentymentalizmu (z jakim często pisze się o macierzyństwie), za to nie brak jej autoironicznego humoru.
materiały prasowe

Pochodzi z Augustowa (ur. w 1984 r.), a wychowała się w Białymstoku. Skończyła Liceum Sztuk Plastycznych w Supraślu. Jest absolwentką Akademii Pedagogiki Specjalnej i animatorką kultury. Pracuje w Bemowskim Centrum Kultury, gdzie zajmuje się działaniami ze społecznością lokalną i pozaformalną edukacją artystyczną. Jest również producentką muzyczną, wokalistką i autorką muzyki do spektakli oraz filmów. Wydała dwie solowe płyty pod pseudonimem Nathalie and The Loners („Go, Dare” w 2009 r., „On Being Sane In Insane Places” trzy lata później). Wystąpiła też na kilkunastu płytach polskich i zagranicznych wykonawców. Zrealizowała muzykę m.in. do nagradzanego „Dybuka” nominowanej w tym roku do Paszportu w kategorii teatralnej Anny Smolar (Teatr Polski w Bydgoszczy). Była też współautorką ścieżki dźwiękowej do filmu „Mów mi Marianna” Karoliny Bielawskiej.

W 2012 r. nakładem fundacji Bęc Zmiana ukazała się jej książka „Wynajęcie”, poruszająca problem rynku mieszkaniowego i estetyki mieszkalnictwa w Polsce, natomiast jej debiutem literackim jest nominowana do Paszportu książka „Jak pokochać centra handlowe” (Wielka Litera). Z jednej strony jest ona bezlitosnym obrazem rodzicielstwa w dzisiejszej Polsce (nie tylko doświadczenia matki, ale i ojca), a z drugiej – zapisem rozpadu, nieradzenia sobie z życiem. I to już nie dotyczy tylko macierzyństwa, może być doświadczeniem każdego. Jednocześnie opowieść Fiedorczuk nie jest poradnikiem, ale literacką opowieścią o bohaterce w kryzysie, wśród ról, których nie da się pogodzić. Narracja Fiedorczuk jest pozbawiona sentymentalizmu (z jakim często pisze się o macierzyństwie), za to nie brak jej autoironicznego humoru.

„Fiedorczuk pisze o macierzyństwie chłodno, ostro, przenikliwie, umykając banalności dwubiegunowej kategoryzacji szczęście-cierpienie” – zauważył Piotr Kofta.

Polityka 50.2016 (3089) z dnia 06.12.2016; Paszporty Polityki 2016; s. 88
Oryginalny tytuł tekstu: "Natalia Fiedorczuk-Cieślak"
Reklama