30 lat polskiej kultury w telegraficznym skrócie
Jak radziła sobie polska kultura w wolnym kraju? Czy mogła liczyć na wsparcie państwa? Jakie dzieła powstawały i czy odnosiły sukcesy za granicą?
Jak radziła sobie polska kultura w wolnym kraju? Czy mogła liczyć na wsparcie państwa? Jakie dzieła powstawały i czy odnosiły sukcesy za granicą?
Specjalne wydanie podkastu „Kultura na weekend” poświęcamy jak co roku laureatom Paszportów POLITYKI. Przyglądamy się tegorocznej gali i próbujemy przewidzieć dalsze losy zwycięzców.
Rozdane! Za nami 30. edycja Paszportów POLITYKI. Podsumowaliśmy ostatni rok w kulturze, kolejny trudny dla branży i twórców zdanych na (nie)łaskę władz, ale i minione trzy dekady polskiej twórczości. Wchodzimy w czwartą.
Nadzieją napawa to, że w 30 lat od swoich początków Paszporty POLITYKI odnajdują dawnych laureatów i nominowanych w sytuacji niekwestionowanych liderów swoich dziedzin. W tym jubileuszowym roku patrzymy więc w przyszłość, zarazem spoglądając wstecz.
Nagroda za niejednoznacznie naszkicowanych bohaterów w wyrazistym krajobrazie społecznym i politycznym w serialu „Wielka woda”, za bezgraniczną empatię, uczciwość i szczerość.
Nagroda za spektakle ważne, odważne i nieoczywiste. Dyktowane, podobnie jak cała działalność laureata w środowisku artystycznym i kierowanie teatrem, troską o jakość i przyszłość naszego społeczeństwa.
Za umiejętne połączenie tradycyjnego dziennikarstwa wysokiej próby z najnowszymi rozwiązaniami technicznymi cyfrowych mediów, by w oryginalny sposób opowiadać o dramatycznych wydarzeniach, jak wojna w Ukrainie. Za „Jeden dzień w...” kolektywu Outriders.
Nagroda za odważne podejmowanie w malarstwie tematyki kobiecej, której nadaje osobisty i pełen emocjonalnego zaangażowania wyraz. Za opowiadanie o teraźniejszości i o sobie za pomocą oryginalnie wykorzystanych wzorców dawnego malarstwa.
Nagroda za książkę „Gdynia obiecana. Miasto, modernizm, modernizacja 1920–1939”, znakomitą opowieść o mieście, która stawia pytanie o modernizację. Za przekonującą dekonstrukcję mitu „miasta z morza i marzeń”.
Za ogromną muzykalność, wrażliwość i nieprzeciętną radość tworzenia sztuki. Za konsekwentną pracę, która doprowadziła w zeszłym roku do międzynarodowych sukcesów ze zwycięstwem w paryskim konkursie La Maestra na czele.
Za otwartość stylistyczną, za umiejętność pracy z różnymi artystkami i artystami oraz za twórcze inspirowanie się różnymi nurtami. Za rozwój własnego muzycznego języka i przenoszenie go w swoich produkcjach z undergroundu do mainstreamu.
Za zrewolucjonizowanie języka literatury, za ukształtowanie polskiej muzyki popularnej ostatnich dekad i za malarstwo, które sprawiło, że całe pokolenie twórców uwierzyło w swoją szansę na międzynarodowy sukces.
Technicznie sobie z tym anglosaskim rockiem radziliśmy, ale mentalnie nie – mówi Ryszard Poznakowski, muzyk, kompozytor, aranżer, jedna z najważniejszych postaci polskiego bigbitu.
Sztuka jest od tego, by opowiadać o ludzkich postawach w krytycznych momentach – mówi Jan Holoubek, laureat Paszportu POLITYKI w kategorii Film.
Zastanawiałem się, dlaczego ludzie wracali do Warszawy, skoro tam nic nie było? I teraz, kiedy widzimy, co się dzieje w Ukrainie, możemy zrozumieć, że ludzie wolą być u siebie, choćby to była ruina – mówi Grzegorz Piątek, laureat Paszportu POLITYKI w dziedzinie literatury.
Gala Paszportów przebudziła mnie i zmobilizowała do ponownego zajmowania się sztuką – mówi Agata Słowak, laureatka Paszportów POLITYKI w kategorii Sztuki wizualne.
Tak dużo mówimy, że słowa straciły wartość, musimy dla odmiany zacząć widzieć i przeżywać – mówi reżyser teatralny Jakub Skrzywanek, laureat Paszportu POLITYKI.
Dyrygowanie jest pracą związaną z ludźmi i to mnie niezwykle kręci. Kiedy wchodzę na scenę, czuję, że jestem u siebie – mówi Anna Sułkowska-Migoń, laureatka Paszportu POLITYKI w dziedzinie muzyki poważnej.
Kiedy masz soundsystem z odpowiednią mocą, dużą ilością dobrze wysterowanego basu, dzieją się rzeczy mistyczne – mówi Przemysław Jankowiak, producent muzyczny, lepiej znany jako 1988, laureat Paszportu POLITYKI w kategorii Muzyka popularna.
Chcieliśmy złamać dominujące formy medialnej narracji o Ukrainie – mówią Anna i Jakub Górniccy, twórcy serwisu Outriders, laureaci Paszportu POLITYKI w kategorii Kultura cyfrowa.
Jednym z największych dramatów dzisiejszego życia umysłowego są opinie wydawane w jedną sekundę. Mają je ludzie, którzy uważają, że wiedzą. Jedyne, co wiemy, to że poruszamy się w galarecie informacji, że budujemy swoje poglądy ze śmieci – mówi Dorota Masłowska, laureatka przyznanej przez „Politykę” nagrody Kreator Kultury.
Główni Partnerzy Paszportów POLITYKI 2022
Partnerzy Strategiczni Paszportów POLITYKI 2022
Partner kategorii Sztuki Wizualne
Partner kategorii Teatr
Partner kategorii Kultura Cyfrowa
Partner kategorii Film
Partner Paszportów POLITYKI 2022
Partnerzy medialni Paszportów POLITYKI 2022
Partnerzy GALI Paszportów POLITYKI 2022