„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem

Bardzo mała żaba

Mierzy zaledwie nieco ponad 10 mm.

Prof. Indraneil Das/Institute of Biodiversity and Environmental ConservationMiniżaba

Uczestnicy wyprawy badawczej na Borneo odkryli nowy gatunek żaby uznany za najmniejszy w Starym Świecie. Płaza nazwano Microhyla nepenthicola, od nazwy rośliny, obok której został odkryty. Żabka ta jest naprawdę maleńka – mierzy od 10.6 do 12.8 milimetrów długości. Odkryli ją Indraneil Das i Aleksander Haas z Instytutu Bioróżnorodności i Ochrony Środowiska w malezyjskim Uniwersytecie w Sarawak i niemieckiego muzeum Zoologicznego w Hamburgu. Microhyla nepenthicola żyją na roślinach zwanych dzbanecznikami, podczas gdy kijanki żab rozwijają się na ścianach charakterystycznie ukształtowanych kielichów tych kwiatów. Miniaturyzacja może być zdaniem naukowców wynikiem potrzeby poruszania się po śliskich powierzchniach dzbanów. Okazuje się, że żaby te widywano już wcześniej, ale brano je za niedojrzałe osobniki innych gatunków. Odkrycie zostało opisane w czasopiśmie „Zootaxa”.