Miej własną politykę.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 9,90 zł!

Prąd z powietrza?

Być może już niedługo nauczymy się czerpać z tego źródła.

Marco Uberti/WikipediaWyładowanie elektryczne

Na ostatnim zjeździe American Chemical Society, Fernando Galembeck, brazylijski chemik z University of Campinas, zaprezentował projekt  wykorzystania naturalnej elektryczności atmosferycznej jako nowego żródła energii odnawialnej. Uważa on, że w przyszłości powstaną nawet odpowiednie panele kolektorów takiej elektryczności zupełnie podobne do tych, które dzisiaj przetwarzają  promieniowanie słoneczne na prąd. Jak to możliwe? Otóż dotychczas sądzono, że krople wody zawarte w atmosferze są elektrycznie obojętne i pozostają takimi nawet po zetknięciu z naładowanymi elektrycznie cząsteczkami kurzu i innych atmosferycznych substancji płynnych. Jednak nowe odkrycia dowodzą, że woda w atmosferze posiada jednak pewną elektryczność i to jest właśnie podstawą pomysłu Galembecka. Udowodnił on, że cząsteczki powszechnie występujących w atmosferze fosoforanów dwutlenku krzemu oraz  aluminium zmieniają swoją elektryczność w warunkach dużej wilgotności, czyli obecności wody. Fosforan dwutlenku krzemu staje się bardziej naładowany negatywnie, natomiast fosforan aluminium – dodatnio. To oznacza, ze wilgoć (woda) przekazuje tym związkom ładunki elektryczne. Trzeba teraz tylko nauczyć się je wychwytywać. Na razie nie mówi się jeszcze o wydajności takich instalacji. Wiele wskazuje jednak na to, że być może udało się zidentyfikować nowe źródło energii odnawialnej.

W hamaku i na leżaku. Wybraliśmy 12 książek na lato

Latem można nadrobić zaległości z całego roku, dlatego proponujemy starannie wybrany zestaw 12 gorących powieści, kryminałów i książek non-fiction z ostatnich miesięcy. Wciągających, poruszających, odkrywczych.

Jakub Demiańczuk, Justyna Sobolewska, Aleksandra Żelazińska