Grafy wiedzą lepiej

Matematyczna teoria w służbie nowoczesnej chemii

Leonhard Euler (1707 - 1783) wybitny szwajcarski matematyk i fizyk. Był pionierem wielu waznuych zagadnień obu tych nauk. Leonhard Euler (1707 - 1783) wybitny szwajcarski matematyk i fizyk. Był pionierem wielu waznuych zagadnień obu tych nauk. New York Public Library / EAST NEWS
Substancje ogólnodostępne w każdym hipermarkecie mogą posłużyć do wyprodukowania niebezpiecznych materiałów – wybuchowych lub śmiertelnie trujących. Przed zakusami terrorystów ochroni nas jednak połączenie chemii z matematyką.
Euler dowiódł, ze nie da się przejść przez wyspy w Królewcu, by każdy z mostów przejść tylko raz. To odkrycie zapoczątkowało teorię grafów.materiały prasowe Euler dowiódł, ze nie da się przejść przez wyspy w Królewcu, by każdy z mostów przejść tylko raz. To odkrycie zapoczątkowało teorię grafów.

Od dwóch wieków chemicy poznają cząsteczki chemiczne i zachodzące między nimi reakcje. Danych uzbierało się naprawdę wiele: współczesne bazy zawierają opisy ok. 10 mln cząsteczek i ok. 7 mln reakcji. To potężne źródło wiedzy. Jeszcze niedawno chemik, próbujący wyprodukować nowy związek, musiał poruszać się po omacku, eksperymentować, często bez powodzenia. Dziś po prostu sięga do baz danych i na ich podstawie tak projektuje syntezę związku, aby zaczynała się od substancji tanich i łatwo dostępnych na rynku.

Polityka 20.2013 (2907) z dnia 14.05.2013; Nauka ; s. 54
Oryginalny tytuł tekstu: "Grafy wiedzą lepiej"

Świat

Wielka Brytania była liderem szczepień. Więc co poszło nie tak?

Chociaż szczepi się rekordowo wielu młodych i rozważane jest wprowadzenie nakazu kłucia pracowników domów opieki, to wirus nie ustępuje. Wariant delta się szerzy, a Boris Johnson znów jest w ogniu krytyki.

Mateusz Mazzini