Tajemnica Układu Słonecznego odkryta?

Dziewiąta planeta z racji ogromnego dystansu niemal nie absorbuje światła słonecznego. Jest bardzo ciemna, stąd problem z jej obserwacją. Dziewiąta planeta z racji ogromnego dystansu niemal nie absorbuje światła słonecznego. Jest bardzo ciemna, stąd problem z jej obserwacją. R.Hurt IPAC / Cal Tech
Badacze nieba z amerykańskiego Caltech dowodzą, że w Układzie Słonecznym w odległości 20 razy większej niż ta, która dzieli Słońce i Neptuna, krąży potężny, nieznany obiekt.
Mike Brown i Konstantin Batygin, którzy przedstawili dowody na istnienie dziewiątej planety.Lance Hayashida/Cal Tech Mike Brown i Konstantin Batygin, którzy przedstawili dowody na istnienie dziewiątej planety.

Mike Brown i Konstantin Batygin, autorzy głośnej w ostatnich dniach publikacji w „Astrophysical Journal” ogłaszającej istnienie dziewiątej, nieznanej planety Układu Słonecznego, nie zaobserwowali nowego ciała niebieskiego. Przeprowadzili natomiast bardzo dokładne obliczenia i symulacje ruchu i orbit kilku ważnych obiektów w tzw. Pasie Kuipera, czyli w rozciągającym się już bardzo daleko – za orbitą Neptuna – rumowisku, w którym krążą miliony niedużych obiektów.

Polityka 6.2016 (3045) z dnia 02.02.2016; Nauka; s. 66
Oryginalny tytuł tekstu: "Powrót 9. planety"

Dr Joanna Wardzała o pokoleniu 20-latków odrzucających konsumpcyjny styl życia rodziców

Rozmowa z dr Joanną Wardzałą, socjolożką i badaczką zachowań konsumpcyjnych, o tym, dlaczego dzisiaj młodzi ludzie nie chcą kupować i gromadzić dóbr.

Joanna Podgórska