Nauka

Mistrzowie odcinania drewna

Fenomen starych instrumentów

Cremona, dom Antonia Stradivariego, zwanego lutnikiem wszech czasów Cremona, dom Antonia Stradivariego, zwanego lutnikiem wszech czasów Mauro Bottaro/Anzenberger Agency / Forum
Tajemnicę dźwięku instrumentów Stradivariego i innych mistrzów kremońskich próbują od lat rozwikłać lutnicy, muzycy i naukowcy. Czy ich wyjątkowe brzmienie nie jest jednak po części mitem? I czy w ogóle dźwięk można poddać obiektywnej ocenie?
Badanie dźwięku wiolonczeli w akustycznej komorze bezodbiciowejPatrick Landmann/SPL/EAST NEWS Badanie dźwięku wiolonczeli w akustycznej komorze bezodbiciowej

Od kilkunastu lat altowiolista Krzysztof Chorzelski z Belcea Quartet gra na altówce z ok. 1650 r., dziele Nicoli Amatiego, nauczyciela wielkiego Stradivariego. W latach 60. XX w. znalazł ją na strychu we Włoszech słynny brytyjski lutnik i antykwariusz, wyremontował i trzymał w zbiorach do czasu, aż usłyszał koncert londyńskich kameralistów. Choć nie było to w jego interesie, zaproponował polskiemu muzykowi wypożyczenie altówki, która – jak mówił – będzie dobrze współbrzmieć z historycznymi instrumentami innych członków kwartetu.

Polityka 43.2016 (3082) z dnia 18.10.2016; Nauka; s. 60
Oryginalny tytuł tekstu: "Mistrzowie odcinania drewna"

Czytaj także

Społeczeństwo

Wojna państwa Marcinkiewiczów

Historia Izabeli i Kazimierza Marcinkiewiczów toczy się jak wieloodcinkowy serial. Ale to, co długo było celebrycką, plotkarską farsą, w najnowszych odsłonach nabiera cech greckiej tragedii. Spór byłego premiera z byłą żoną to przypadek rozwodu publicznego, z wykorzystaniem mediów oraz nowych instytucji prawnych.

Martyna Bunda
06.08.2019