„Polityka”. Dajemy pełny obraz.

Czytaj, słuchaj, odkrywaj świat!

SUBSKRYBUJ

Zgubna bliskość

Niszczymy małpią kulturę

Dotąd koncentrowaliśmy się wyłącznie na ich biologicznej egzystencji. Teraz zaś już wiemy, że warto chronić nie tylko ich ciała i geny, ale również kulturę. Dotąd koncentrowaliśmy się wyłącznie na ich biologicznej egzystencji. Teraz zaś już wiemy, że warto chronić nie tylko ich ciała i geny, ale również kulturę. Sean Gladwell / Getty Images
Człowiek zagraża nie tylko biologicznej egzystencji szympansów, ale także ich kulturze – dowodzą najnowsze badania.
Szympans zwyczajny.Roland/Wikipedia Szympans zwyczajny.

Można to chyba nazwać ironią losu. W 1999 r. kilkoro naukowców – wśród nich Jane Goodall, sławna na całym świecie brytyjska badaczka życia szympansów w ich naturalnym afrykańskim środowisku – opublikowało na łamach prestiżowego tygodnika naukowego „Nature” głośny artykuł zatytułowany „Kultury u szympansów”. Informowali w nim, że nasi najbliżsi małpi kuzyni mają wyjątkowo bogaty repertuar „tradycji kulturowych”. Czyli pod pewnymi względami specyficznych dla danej społeczności zachowań, np.

Polityka 23.2019 (3213) z dnia 04.06.2019; Nauka ; s. 68
Oryginalny tytuł tekstu: "Zgubna bliskość"

Zaszczepieni też chorują. Dlaczego trzecia dawka jest niezbędna?

Coraz więcej osób wątpi w szczepionki przeciwko covid, skoro nawet po trzech dawkach przytrafia im się zakażenie. Czy zatem decyzję o szczepieniu przypominającym lepiej odłożyć do czasu, aż pojawią się skuteczniejsze preparaty?

Paweł Walewski