Zgubna bliskość

Niszczymy małpią kulturę

Dotąd koncentrowaliśmy się wyłącznie na ich biologicznej egzystencji. Teraz zaś już wiemy, że warto chronić nie tylko ich ciała i geny, ale również kulturę. Dotąd koncentrowaliśmy się wyłącznie na ich biologicznej egzystencji. Teraz zaś już wiemy, że warto chronić nie tylko ich ciała i geny, ale również kulturę. Sean Gladwell / Getty Images
Człowiek zagraża nie tylko biologicznej egzystencji szympansów, ale także ich kulturze – dowodzą najnowsze badania.
Szympans zwyczajny.Roland/Wikipedia Szympans zwyczajny.

Można to chyba nazwać ironią losu. W 1999 r. kilkoro naukowców – wśród nich Jane Goodall, sławna na całym świecie brytyjska badaczka życia szympansów w ich naturalnym afrykańskim środowisku – opublikowało na łamach prestiżowego tygodnika naukowego „Nature” głośny artykuł zatytułowany „Kultury u szympansów”. Informowali w nim, że nasi najbliżsi małpi kuzyni mają wyjątkowo bogaty repertuar „tradycji kulturowych”. Czyli pod pewnymi względami specyficznych dla danej społeczności zachowań, np.

Polityka 23.2019 (3213) z dnia 04.06.2019; Nauka; s. 68
Oryginalny tytuł tekstu: "Zgubna bliskość"

Zapomniana historia Mietka Kosza

Film Macieja Pieprzycy „Ikar. Legenda Mietka Kosza” z brawurową rolą Dawida Ogrodnika przypomina wielką postać tytułowego niewidomego pianisty. To powód, by raz jeszcze zastanowić się nad wciąż nośnym mitem artysty straceńca.

Mirosław Pęczak