Zgubna bliskość

Niszczymy małpią kulturę

Dotąd koncentrowaliśmy się wyłącznie na ich biologicznej egzystencji. Teraz zaś już wiemy, że warto chronić nie tylko ich ciała i geny, ale również kulturę. Dotąd koncentrowaliśmy się wyłącznie na ich biologicznej egzystencji. Teraz zaś już wiemy, że warto chronić nie tylko ich ciała i geny, ale również kulturę. Sean Gladwell / Getty Images
Człowiek zagraża nie tylko biologicznej egzystencji szympansów, ale także ich kulturze – dowodzą najnowsze badania.
Szympans zwyczajny.Roland/Wikipedia Szympans zwyczajny.

Można to chyba nazwać ironią losu. W 1999 r. kilkoro naukowców – wśród nich Jane Goodall, sławna na całym świecie brytyjska badaczka życia szympansów w ich naturalnym afrykańskim środowisku – opublikowało na łamach prestiżowego tygodnika naukowego „Nature” głośny artykuł zatytułowany „Kultury u szympansów”. Informowali w nim, że nasi najbliżsi małpi kuzyni mają wyjątkowo bogaty repertuar „tradycji kulturowych”. Czyli pod pewnymi względami specyficznych dla danej społeczności zachowań, np.

Polityka 23.2019 (3213) z dnia 04.06.2019; Nauka; s. 68
Oryginalny tytuł tekstu: "Zgubna bliskość"

Świat

Ghislaine Maxwell, kobieta, która pomogła Epsteinowi zbudować harem

Córka brytyjskiego magnata prasowego miała werbować dla swojego przyjaciela Jeffreya Epsteina młode, przeważnie nieletnie dziewczęta. Jak absolwentka Oxfordu mogła wejść w tę rolę?

Tomasz Zalewski