Ćwiczenia z nieśmiertelności

Wskrzeszenie mózgu

Nikt do tej pory nie przywrócił funkcji komórek mózgowych po tak długim czasie niedotlenienia. Nikt do tej pory nie przywrócił funkcji komórek mózgowych po tak długim czasie niedotlenienia. Getty Images
Mózg może ożyć nawet długo po śmierci i funkcjonować bez ciała – udowodnili Amerykanie. Co z tego dla nas wynika?
Dokonanie Amerykanów zapoczątkowuje – to naprawdę bardzo realne – nowe kierunki w poszukiwaniach skutecznych terapii w neurologii i psychiatrii.Moodboard/PantherMedia Dokonanie Amerykanów zapoczątkowuje – to naprawdę bardzo realne – nowe kierunki w poszukiwaniach skutecznych terapii w neurologii i psychiatrii.

Naukowcy z Yale University poszli któregoś dnia do rzeźni w pobliżu swojego laboratorium. Kupili świńskie głowy przeznaczone do utylizacji. Z trzydziestu dwóch wypreparowali mózgi. I zaczęli pompować w nie ciepły roztwór konserwujący imitujący krew, który dostarczał składniki odżywcze i tlen. Eksperyment się udał. Po czterech godzinach od śmierci zwierząt komórki mózgu ożyły.

Od wiosny 2019 r., kiedy wyniki tego pionierskiego doświadczenia opublikowało prestiżowe czasopismo „Nature”, trwa debata, czy było to najbardziej szokujące osiągnięcie naukowe minionej dekady (w dodatku przeprowadzone bezbłędnie i z poszanowaniem wszystkich zasad etycznych – Amerykanie dołożyli starań, aby nie doszło do cierpienia zwierząt).

Polityka 2.2020 (3243) z dnia 07.01.2020; Nauka; s. 62
Oryginalny tytuł tekstu: "Ćwiczenia z nieśmiertelności"

Historia

Dawni medycy i lekarscy kaci

Balwierze, wyrwizęby i kaci, czyli dawni medycy i ich terapie.

Dariusz Łukasiewicz