Nie/prawda, że
Obalamy mity świata (o „nauczaniu” Gwyneth Paltrow, o diecie ketogenicznej i o Indianach)
/ sezon na bzdury
Netflix lansuje pseudonaukowe oszustwa
Specjalnie dla czytelników POLITYKI obejrzeliśmy najnowszy serial firmowany przez amerykańską aktorkę i celebrytkę Gwyneth Paltrow. Dwanaście lat temu założyła ona Goop – firmę, która zaczynała od wysyłania e-maili z poradami dotyczącymi stylu życia. Z czasem ich treść stawała się nie tylko coraz bardziej absurdalna z racjonalnego punktu widzenia, ale wręcz niebezpieczna dla zdrowia. Goop zaczął też sprzedawać suplementy diety i różne dziwne przedmioty, m.in. „jadeitowe jajko”. Włożone do (kobiecej) pochwy miałoby regulować poziom hormonów, usuwać problemy z pęcherzem i leczyć wiele innych dolegliwości.
Za takie twierdzenia Goop zapłacił w 2018 r. 145 tys. dol. kary, gdyż uznano jego działania za marketingowe oszustwo. Mimo to firma ma mnóstwo klientów, a pewnie jeszcze ich przybędzie, bo Netflix od 24 stycznia udostępnia „serial dokumentalny” zrealizowany przez Goop Lab. Łączy on kryptoreklamę biznesu Gwyneth Paltrow z pseudonauką i pseudomedycyną w najgorszym wydaniu, m.in. nauczaniem jasnowidzenia i komunikacji z duchami. W jednym z odcinków jego bohater, rzekomy uzdrawiacz, twierdzi, że „kiedy macha w powietrzu rękami i pstryka palcami nad pacjentem, to wpuszcza energię do pola ciała i zmienia je; w ten sposób oddziałuje na ludzi na poziomie subatomowym”. Decyzja Netflixa spotkała się z ostrą krytyką, jednak serial nie został wycofany z platformy. Jedynie na początku każdego odcinka umieszczono napis: „Program ma charakter rozrywkowy oraz informacyjny, a nie poradnikowo-medyczny. Przed rozpoczęciem jakiegokolwiek leczenia należy skonsultować się z lekarzem”.
*
Netflix ma ponad 158 mln abonentów i jest rekordzistą w branży.