Pożytki z węszenia

Jednak trudno oszukać w nauce

Prof. Philipowi Zimbardo zarzuca się manipulowanie przebiegiem eksperymentu więziennego. Prof. Philipowi Zimbardo zarzuca się manipulowanie przebiegiem eksperymentu więziennego. Lea Suzuki/The San Francisco Chronicle / Getty Images
Zarzuty fałszowania danych pod adresem wielkiej gwiazdy psychologii prof. Dana Ariely’ego, wywołały wstrząs. Powraca pytanie, czy mechanizm wykrywania oszustw działa w nauce prawidłowo.
Kwestionowanie naukowych podstaw badań dotyczy nawet największych gwiazd psychologii: prof. Danowi Ariely’emu zarzuca się fałszowanie danych.Gabriela Hasbun/Redux/EAST NEWS Kwestionowanie naukowych podstaw badań dotyczy nawet największych gwiazd psychologii: prof. Danowi Ariely’emu zarzuca się fałszowanie danych.

W połowie sierpnia Uri Simonsohn, Leif Nelson i Joe Simmons opublikowali na swoim blogu Data Colada krytyczną analizę danych pochodzących z badań na temat uczciwości, opublikowanych w 2012 r. przez zespół pięciu uczonych, wśród których znajduje się prof. Dan Ariely. To bardzo znany profesor psychologii i ekonomii behawioralnej w Duke University, gwiazda TED, autor bestsellerów (m.in. przetłumaczonej na polski książki „Potęga irracjonalności”), uznany za jednego z 50 najbardziej wpływowych psychologów świata.

Polityka 39.2021 (3331) z dnia 21.09.2021; Nauka i cywilizacja; s. 66
Oryginalny tytuł tekstu: "Pożytki z węszenia"

Tata Maty

W przewrotnym sensie jest beneficjentem rządów PiS, gdyż będąc ich konsekwentnym krytykiem, stał się znaczącą osobistością życia publicznego. Niektórzy określają go mianem „opozycyjnego celebryty”, na co Marcin Matczak nieco się zżyma. Ale w sumie nieźle oddaje ono jego status.

Rafał Kalukin