Miej własną politykę.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 9,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Transport 2.0

Transport bardziej zrównoważony potrzebuje nie tylko świadomych firm, ale też odpowiednich unormowań i decyzji politycznych. Transport bardziej zrównoważony potrzebuje nie tylko świadomych firm, ale też odpowiednich unormowań i decyzji politycznych. Shutterstock
Tworzenie nowych łańcuchów dostaw to wielka szansa na zmiany korzystne dla środowiska. Potrzeba jednak konkretnych wytycznych i przepisów zachęcających do stawiania na zrównoważony rozwój.

Najpierw pandemia, a teraz rosyjska agresja na Ukrainę wstrząsnęły światową gospodarką. Funkcjonujące od lat łańcuchy dostaw zostały przerwane, albo przynajmniej mocno nadwyrężone. Zgodnie z obowiązującą od dawna zasadą „just in time” dbano o to, aby redukować do minimum ilość zapasów i maksymalizować efektywność logistyki. Tymczasem dzisiaj nie zawsze można liczyć na terminowe dostawy. W przypadku wielu łańcuchów firmy muszą zaprojektować je na nowo, uwzględniając zarówno zagrożenia polityczne (na przykład konieczność unikania tranzytu przez terytorium rosyjskie), jak i ograniczenia logistyczne (chociażby niepewność związaną z funkcjonowaniem portów i hubów chińskich, gdzie trwa wciąż walka z pandemią w postaci twardych lockdownów, destabilizujących cały światowy handel).

Polityka 25.2022 (3368) z dnia 13.06.2022; Zrównoważony rozwój; s. 62
Reklama
Ilustracja. Osoby czytające Politykę na różnych nośnikach.

Dołącz do nas!

Będziesz mógł czytać wszystkie teksty autorów „Polityki”.

Subskrybuję

Jesteś już prenumeratorem?

Zaloguj się >