Oferta na pierwszy rok:

4 zł/tydzień

SUBSKRYBUJ
Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 24,99 zł!

Subskrybuj
Świat

Światowe media o Polsce: Marsz Niepodległości zdominowany przez nacjonalistów i rasistowskie hasła

11 listopada 2017 roku w Warszawie, obchody Święta Niepodległości 11 listopada 2017 roku w Warszawie, obchody Święta Niepodległości Agata Grzybowska / Agencja Gazeta
Polskie Święto Niepodległości pojawiło się na czołówkach światowych mediów. Za granicą zwraca się uwagę głównie na radykalne hasła i banery, jakie pojawiły się na tegorocznym marszu.

W relacjach zagranicznych mediów relacjonujących wydarzenia 11 listopada w Polsce pojawiają się przede wszystkim informacje o antyislamskich, antyuchodźczych i rasistowskich hasłach. Państwowe obchody święta oraz informacje na temat samej rocznicy zeszły na dalszy plan.

Guardian” w tekście zatytułowanym „Biała Europa” zwraca uwagę na hasła, jakie padały ze strony uczestników marszu z zakrytymi twarzami: „Czysta Polska, biała Polska”, „Precz z uchodźcami”. Piszą też o banerze z napisem „Módlmy się o islamski Holokaust”. Zwrócono uwagę na odpalane race, ale również na powrót falangi, skrajnie prawicowego symbolu z lat 30. ubiegłego wieku.

„Co najmniej 60 tys. osób wzięło udział w marszu w Warszawie, który zbiegł się w czasie z polskim Świętem Niepodległości. W antyfaszystowskiej manifestacji uczestniczyło ok. 2 tys. osób” – zauważyło z kolei BBC. W materiale wideo pojawiła się informacja o poparciu dla wydarzenia ze strony skrajnej prawicy z Europy, a także o tym, że część uczestników marszu nazywa się „patriotami”. Cytowany przez portal Łukasz mówi, że „my, Polacy, my, narodowcy, walczymy o nasz honor, naszego Boga, naszą ojczyznę”.

Zarówno „Guardian”, jak i BBC cytują słowa ministra spraw wewnętrznych i administracji Mariusza Błaszczaka, dla którego marsz był „pięknym widokiem”.

„The New York Times”Polityka„The New York Times”

Rasistowskie hasła cytuje też CNN: „Śmierć dla wrogów ojczyzny”, „Polska katolicka, nie laicka”.

Reklama