Statek „Ever Given”, który zablokował Kanał Sueski, wiózł ich ponad 20 tys. – od tych prozaicznych stalowych pudeł zależy nasze życie.
Mimo uwolnienia kontenerowca „Ever Given” z Kanału Sueskiego inny globalny kryzys transportowy trwa w najlepsze. Brakuje kontenerów – choć krąży ich po świecie ok. 50 mln, to chwilowo nie ma ich tam, gdzie są najbardziej potrzebne. W lutym za przewiezienie kontenera o wymiarze 20 stóp na trasie z Szanghaju do Europy płacono ponad 4 tys. dol., sześć–siedem razy więcej niż w maju zeszłego roku.
98 proc. nowych kontenerów powstaje w Chinach. Tamtejsi producenci, skrzętnie korzystając z okazji, dwukrotnie podnieśli ceny, do 3,5 tys.
Polityka
15.2021
(3307) z dnia 06.04.2021;
Świat;
s. 50
Oryginalny tytuł tekstu: "Era kontenera"