Miej własną politykę.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 9,90 zł!

Subskrybuj
Świat

Era kontenera

Kontener rządzi światem

Kontenerowce mogłyby być jeszcze dłuższe, wyższe i szersze, ale ich rozmiary ogranicza dostępna infrastruktura portowa i geografia przesmyków morskich. Kontenerowce mogłyby być jeszcze dłuższe, wyższe i szersze, ale ich rozmiary ogranicza dostępna infrastruktura portowa i geografia przesmyków morskich. Getty Images
Statek „Ever Given”, który zablokował Kanał Sueski, wiózł ich ponad 20 tys. – od tych prozaicznych stalowych pudeł zależy nasze życie.
Lech Mazurczyk/Polityka

Mimo uwolnienia kontenerowca „Ever Given” z Kanału Sueskiego inny globalny kryzys transportowy trwa w najlepsze. Brakuje kontenerów – choć krąży ich po świecie ok. 50 mln, to chwilowo nie ma ich tam, gdzie są najbardziej potrzebne. W lutym za przewiezienie kontenera o wymiarze 20 stóp na trasie z Szanghaju do Europy płacono ponad 4 tys. dol., sześć–siedem razy więcej niż w maju zeszłego roku.

98 proc. nowych kontenerów powstaje w Chinach. Tamtejsi producenci, skrzętnie korzystając z okazji, dwukrotnie podnieśli ceny, do 3,5 tys.

Polityka 15.2021 (3307) z dnia 06.04.2021; Świat; s. 50
Oryginalny tytuł tekstu: "Era kontenera"
Reklama
Ilustracja. Osoby czytające Politykę na różnych nośnikach.

Dołącz do nas!

Będziesz mógł czytać wszystkie teksty autorów „Polityki”.

Subskrybuję

Jesteś już prenumeratorem?

Zaloguj się >