Ja My Oni

Od dusigrosza do szastacza, czyli jak osobowość człowieka wpływa na jego stosunek do pieniędzy

Osobowość a portfel: co wpływa na nasz stosunek do pieniędzy

W świecie, w którym pieniądze pozwalają na zaspokojenie wielu potrzeb, nadajemy im znaczenie wykraczające poza nie same. W świecie, w którym pieniądze pozwalają na zaspokojenie wielu potrzeb, nadajemy im znaczenie wykraczające poza nie same. Fanatic Studio / Getty Images
Jak osobowość człowieka wpływa na jego stosunek do pieniędzy?

Artykuł ukazał się w „Ja My Oni” tom 17. „Pieniądze: urok i ułuda”. Poradnik dostępny w Polityce Cyfrowej i w naszym sklepie internetowym.

***

Osobowość. Centralny przedmiot zainteresowania psychologii, niezwykle trudny do uchwycenia. Można ją zdefiniować jako zespół cech i procesów psychicznych służących przystosowaniu do rzeczywistości. Każdy z nas ma inne „warunki wyjściowe” tego przystosowania – unikalną budowę fizyczną i predyspozycje temperamentalne określane wyjątkową pulą genów oraz jedyne w swoim rodzaju doświadczenia, gromadzone od pierwszych chwil życia w szczególnym miejscu i niepowtarzalnym otoczeniu społecznym. Dlatego, chociaż wszyscy opieramy swoje funkcjonowanie na uniwersalnych procesach psychicznych – emocjach, motywacjach, spostrzeganiu, myśleniu, każdy z nas robi to po swojemu. Osobowość każdego człowieka wyraża jego indywidualny sposób adaptacji do tego, co w naszej rzeczywistości jest ważne – do innych ludzi, pracy, codzienności, świata idei. Także do pieniędzy.

Na co dzień opisujemy sposób bycia, własny i innych osób, słowami takimi jak np.: przyjacielska, mrukliwy, pracowita, leniwy, nerwowa, łagodny. Psycholodzy określają indywidualne sposoby przystosowania do rzeczywistości przy użyciu pojęć bardziej precyzyjnych, jak: ekstrawersja, neurotyzm, intuicyjność czy emocjonalność. Potoczne charakterystyki ludzi od dawien dawna traktują relację wobec pieniędzy jako istotną, co wyraża się powszechnym stosowaniem określeń typu: skąpy, oszczędna, hojna czy rozrzutny.

Ja My Oni „Pieniądze: urok i ułuda” (100090) z dnia 02.02.2015; Dlaczego chcemy mieć; s. 12
Oryginalny tytuł tekstu: "Od dusigrosza do szastacza, czyli jak osobowość człowieka wpływa na jego stosunek do pieniędzy"
Reklama