Bracia i siostry
Maja Kleczewska przygotowuje w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu spektakl, w którym spotkają się tytułowi bohaterowie „Braci Karamazow” Fiodora Dostojewskiego i „Trzech sióstr” Antoniego Czechowa. Ma to być opowieść o ludziach, którzy próbują odnaleźć się w sytuacji po katastrofie. Podstawowe pytanie, jakie zadają sobie twórcy przedstawienia Kleczewska i dramaturg Łukasz Chotkowski, brzmi: Co musi się stać, żeby mógł się narodzić nowy człowiek?
Premiera 12 stycznia
Sto razy Lutosławski
Stulecie urodzin Witolda Lutosławskiego obchodzone jest pod patronatem UNESCO. Hasło: 100/100, czyli sto imprez na stulecie, ale w rzeczywistości będzie ich jeszcze więcej, w kraju i za granicą. Uczestniczyć w nich będą najwybitniejsi artyści świata, niegdyś zaprzyjaźnieni z kompozytorem, w tym Krystian Zimerman, Esa-Pekka Salonen czy Anne-Sophie Mutter, która wystąpi na polskiej inauguracji Roku Lutosławskiego w Filharmonii Narodowej. Poza serią koncertów w Filharmonii Narodowej szczególnie ważne będą: jubileuszowy festiwal Łańcuch 10 oraz blok muzyki Lutosławskiego na festiwalu Chopin i Jego Europa.
Festiwal Łańcuch 24 stycznia–9 lutego, Chopin i Jego Europa (15–31 sierpnia)
Smarzowski o korupcji w policji
„Drogówka” Wojciecha Smarzowskiego powalczy o tytuł najbardziej nihilistycznego filmu sezonu. Pozornie chaotyczna, paradokumentalna narracja kryminału brutalnie obnaża patologie na najwyższych szczeblach władzy (w stylu „Zabić, jak to łatwo powiedzieć”). Korupcja w policji, morderstwa na zlecenie, przekręty przy przetargach, szantaże polityczne to tylko wierzchołek góry patologii odsłoniętej przez polskiego reżysera, który już pracuje nad ekranizacją „Pod mocnym Aniołem” Jerzego Pilcha.