Portrety Marcina Lutra

Twarze reformatora
Wizerunek Lutra w sztuce od XVI do XIX w.
Luter w otoczeniu rodziny na obrazie Gustava Spangenberga z 1866 r.
AKG

Luter w otoczeniu rodziny na obrazie Gustava Spangenberga z 1866 r.

Motyw przybijania tez. W zbiorowej wyobraźni utrwalił się wizerunek Lutra przybijającego młotkiem afisz z 95 tezami przeciw odpustom do drzwi kościoła zamkowego w Wittenberdze. Obraz ten, symbolizujący początek reformacji, jest jednak raczej romantyczną wizją bohatera, który nieomal dosłownie wykuwa nowy kształt świata, niż wiernym odwzorowaniem tego, co rzeczywiście wydarzyło się w wigilię uroczystości Wszystkich Świętych 1517 r.

Przekonanie, że Luter przybił tezy do drzwi kościoła, nie wykształciło się jednak bez powodu.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj