Osoby czytające wydania polityki

„Polityka” - prezent, który cieszy cały rok.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Świat

Nie chcą płacić za papieża

Antypapieskie protesty w Madrycie

Niemal co drugi młody Hiszpan nie może znaleźć pracy. Bezrobocie generalnie sięga 21 proc. dorosłej populacji. Od maja Hiszpania przechodzi turbulencje społeczne na tle złego stanu gospodarki. W takim kontekście trudno się dziwić protestom przeciwko wizycie Benedykta XVI.

Nie wiadomo, czy i ile wyłoży na nią rząd socjalistyczny. Rząd nie podał informacji na ten temat. Szacuje się, że obsługa wizyty może kosztować podatnika 50-100 mln euro. Wprawdzie organizatorzy kościelnych Dni Młodzieży podkreślają, że impreza sfinansuje się sama – z darowizn i dobrowolnych składek – ale przecież są koszty z tytułu mobilizacji sił porządkowych, służb medycznych czy obniżki cen biletów transportu publicznego.

Do czynnika ekonomicznego dochodzi wizerunkowy. Kościół przechodzi globalny kryzys wiarygodności wywołany nadużyciami seksualnymi z udziałem duchownych i tuszowaniem ich przez biskupów. Nie inaczej jest w Hiszpanii, która jest katolicka tylko nominalnie. 70 proc. obywateli deklaruje się jeszcze jako katolicy, lecz do kościoła chodzi góra kilkanaście procent. Katolicy hiszpańscy są też podzieleni na prawicowo-konserwatywnych i lewicowo-liberalnych. Ci drudzy są w mniejszości, lecz nie buntują się przeciwko obyczajowym reformom rządzącej lewicy tak ostro, jak katolicy konserwatyści.

Dla konserwatywnych Dzień Młodzieży i wizyta papieża to wspaniałe i budujące wydarzenia "ewangelizacyjne". Dla reszty społeczeństwa to swoisty popis siły Kościoła w kraju, który od Kościoła dobrowolnie odchodzi. Przy takiej polaryzacji nie ma co liczyć, że podejmowanie papieża przez parę królewską, a nawet antyklerykalnego premiera, uspokoi nastroje.

Więcej na ten temat
Reklama

Warte przeczytania

Czytaj także

null
Kultura

Mark Rothko w Paryżu. Mglisty twórca, który wykonał w swoim życiu kilka wolt

Przebojem ostatnich miesięcy jest ekspozycja Marka Rothki w paryskiej Fundacji Louis Vuitton, która spełnia przedśmiertne życzenie słynnego malarza.

Piotr Sarzyński
12.03.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną