Podsumowanie roku 2005

1. „Made in Poland”, reż. Przemysław Wojcieszek. Spektakl teatralnego debiutanta objechał wszystkie festiwale, otrzymał najważniejsze nagrody i miano „legnickiej bomby”. (Teatr im. H. Modrzejewskiej, Legnica)

2. „Krum”, reż. Krzysztof Warlikowski. Najlepszy spektakl roku, wydarzenie festiwalu w Awinionie. Żadnego zbędnego słowa i gestu – mistrzostwo.

(TR, Warszawa)

3. „Narty Ojca Świętego”, reż. Piotr Cieplak. Ze względu na tytułowego bohatera – przedmiot debaty narodowej.

(Teatr Narodowy, Warszawa)

4. Planeta Grzegorzewski. Robił teatr hermetyczny, erudycyjny, autotematyczny. Trudny. 9 kwietnia zmarł. Pozostały przedstawienia. (Teatr Narodowy, Warszawa)

5. „2007: Macbeth”, reż. Grzegorz Jarzyna. Z serii rozbuchane widowiska: film wojenny z lądowaniem helikopterów i rozpylaniem gazów bojowych inscenizowany w hali fabrycznej. Zaginionym w akcji okazał się szeregowy Szekspir.

(TR, Warszawa)

6. „Taniec Wampirów”, reż. Cornelius Baltus. Rozrywka na najwyższym poziomie: dowcipne libretto, przebojowa muzyka, zdolni wykonawcy i Roman Polański w roli pomysłodawcy i opiekuna artystycznego. (Teatr Muzyczny Roma, Warszawa)

7. „Kobieta z morza”, reż. Robert Wilson. Kolaż pięknych obrazów z metką markowych firm Wilson i Armani. Teatr, jakiego dotąd w Warszawie nie było. (Teatr Dramatyczny, Warszawa)

8. „Wałęsa. Historia wesoła, a ogromnie przez to smutna”, reż. Michał Zadara. Roczniki 80. o fenomenie Solidarności i jej twórcy. O przedstawieniu głośniej było przed niż po premierze, główny bohater ocenił je na cztery minus. (Teatr Wybrzeże, Gdańsk)

9. „Klata fest”. Przeglądy twórczości były dotąd domeną mistrzów. W grudniu dołączył do nich Jan Klata, reżyser – didżej z pokolenia ’73. Długie kolejki do kas, wolnych foteli brak. (Teatry Studio i Dramatyczny, Warszawa)

10. „The Clone Faktory”. Przedstawienie stało się sławne, gdy burmistrz warszawskiej Pragi Południe (PiS) przeczytał w „Fakcie”, że to pornografia, i złożył doniesienie do prokuratury. Odosobniony przypadek głupoty czy zwiastun powrotu cenzury obyczajowej? (Teatr Suka Off, Katowice)
 

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj