Najmodniejsze miejsca z modą
Po co najbardziej luksusowe marki zatrudniają najbardziej wziętych architektów
Ekskluzywny Dover Street Market w Londynie. Ekspozycja zmienia się co kilka miesięcy - ma zadziwiać i sprawiać, że klient wraca.
Ed Reeve / View Pictures / Rex F/EAST NEWS

Ekskluzywny Dover Street Market w Londynie. Ekspozycja zmienia się co kilka miesięcy - ma zadziwiać i sprawiać, że klient wraca.

Wydawałoby się, że w dobie komputeryzacji sklepy z ubraniami znikną – zastąpią je portale internetowe. Za pomocą myszki klient jednak nie dotknie tkaniny; na ekranie nie dostrzeże całego kunsztu produktu czy detali decydujących o jego aktualności. Internetowa sprzedaż z pewnością się liczy, ale – jak mówi Karinna Nobbs, doktorantka International Fashion Branding Glasgow Caledonian University – głównym trendem w dystrybucji dóbr luksusowych jest obecnie powrót do sprzedaży bezpośredniej.

Salon ekskluzywny

Historia zatacza więc koło. W połowie XIX w. – a wtedy zaczęła się historia francuskiego haute couture – usytuowanie i charakter miejsca sprzedaży mody było niezwykle ważne. Charles Frederick Worth, o ironio Anglik, który stworzył podwaliny owej wielkiej francuskiej mody, dbał o to, by jego dom mody był ekskluzywnym salonem pod najlepszym z możliwych adresów. Stało się to w momencie, kiedy krawiec przekształcił się w projektanta – osobę świadomie kreującą wizję ubioru, w którego powstanie nie ingerowała już klientka, co w przypadku wcześniejszych krawców było na porządku dziennym.

Od tej pory domy mody sytuowane były przy eleganckich ulicach – najpierw Paryża, a potem Mediolanu czy Londynu. To tam od początku do końca powstawał ubiór, tam był promowany i sprzedawany.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj