W tym sezonie o uśmierzanie bólu w chorobach nowotworowych i pomoc psychoonkologiczną apelować będzie Jerzy Stuhr. O potrzebie badania znamion na skórze poinformują Natalia Kukulska oraz Ada Fijał z obecnej edycji „Tańca z gwiazdami” (odpadła w 7 odcinku), która jednocześnie – już drugi rok – namawia ciężarne do poddawania się testom na HIV. Jacek Kawalec zachęca do zjadania drugich śniadań, ale też do szczepień przeciwko kleszczowemu zapaleniu mózgu. Modelka Natalia Siwiec została ambasadorką kampanii „Płodny Polak” i będzie przez cały maj nakłaniać mężczyzn do badania nasienia. Znalazło się również zajęcie dla siatkarza Piotra Gruszki i aktorki Barbary Kurdej-Szatan – wspierają chorych z dziecięcym porażeniem mózgowym.
Ta lista nie jest zamknięta. Na znane twarze czekają inne choroby, a jednocześnie wielu celebrytów liczy, że otrzyma zaproszenie do wykreowania jakiejś prozdrowotnej kampanii. To transakcja wiązana. Zazwyczaj charytatywna. Choć jedna z serialowych aktorek swoją dobroczynność w namawianiu do pewnej szczepionki wyceniła na 250 tys. zł.
Chorzy ambasadorzy
Kiedy Angelina Jolie przykuła uwagę świata informacją o usunięciu swoich jajników, a wcześniej o obustronnej mastektomii, dając przykład kobietom, jak mogą ustrzec się raka, nazwano ją ambasadorką badań profilaktycznych. Ale jej historia nie wszędzie wzbudziła szacunek. Na polskim portalu medycznym Termedia od początku przekonywano, że całe przedsięwzięcie musiało być starannie wyreżyserowanym spektaklem promocyjnym. Autor, powołując się na amerykańskie źródła, wyliczał, kto na tym zarobi: producenci testów genetycznych, firmy ubezpieczeniowe, agencje public relations.